![]() |
|
|
Nedgang i digital mobbing på Østlandet Av Redaksjonen, 27.09.10 En ny undersøkelse viser at omfanget av digital mobbing blant barn og unge har minsket på Østlandet de siste to årene. Men selv om utviklingen går i riktig retning er det fremdeles mange barn og unge som opplever å bli mobbet via digitale kanaler.
Nå intensiverer Telenor, Røde Kors, Barnevakten og Medietilsynet kampen mot digital mobbing. I høst får nye 50 ungdomsskoler besøk av «Bruk Hue»-kampanjen.
I undersøkelse gjennomført av Norstat på vegne av Telenor oppgir 61 prosent av barn og unge på Østlandet at de selv, eller noen de kjenner, har fått meldinger som de har opplevd som mobbing eller erting. Det er fem prosent under med landsgjennomsnittet og utgjør en nedgang på ti prosent siden 2008. – Det er gledelig at kampen mot digital mobbing ser ut til å fungere. Spesielt viktig er det at den digitale mobbingen bremser opp, til tross for veksten i bruk av digitale medier, sier Kristine Meek, ansvarlig for samfunnsansvar i Telenor Norge som er initiativtaker til «Bruk Hue»-kampanjen. Intensiverer kampen mot digital mobbing De siste årene har Røde Kors, Barnevakten, Telenor og Medietilsynet gått sammen om en felles front mot digital mobbing gjennom kampanjen. Hver av samarbeidspartnerne har bidratt med unik innsikt, kompetanse og teknologi i utviklingen av kampanjen som hittil har besøkt rundt 100 ungdomskoler over hele landet. – Selv om utviklingen er positiv er det fortsatt lenge igjen til vi er i mål. Derfor intensiverer vi kampen mot digital mobbing med nok en runde av «Bruk Hue»-kampanjen. I høst står 50 nye skoler over hele landet for tur, sier Meek. – Kampanjen øker forståelsen for hvorfor det er viktig å vise folkeskikk i digitale medier. Resultatene tyder på at elevene forstår viktigheten av det etter å ha vært med på en runde med «Bruk Hue», sier Thomas Hepsøe, prosjektleder for Trygg Bruk-prosjektet i Medietilsynet. Tenker seg om «Bruk Hue»-kampanjen mot digital mobbing har vært i direkte kontakt med cirka 15.000 elever og 7.000 foreldre siden 2008. Antallet som har opplevd effekten av kampanjen er imidlertid langt større. Hele 20 prosent av norske barn mellom 10 til 15 år sier at de kjenner til kampanjen, noe som tilsvarer 75.000 barn. Av disse sier hele 45 prosent, eller 34 000 barn, at «Bruk Hue»-kampanjen har gjort dem bedre rustet til å håndtere eventuelle situasjoner knyttet til digital mobbing. ![]() Likestillingsminister Audun Lysbakken i samtale med ungdommer under en «Bruk hue» konferanse. (Foto: Scanpix) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|