Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Samferdselspolitiske utfordringer
 07.03.13

Buskerudbysamarbeidet ble grunnlagt i erkjennelse av at veksten i vår region blir så stor at transportsystemene vil bryte sammen. Uten tiltak blir veiene ufremkommelige, til skade for næringsliv og beboere.

Artikkelforfatter Hans Kristian Sveaas.
Bilen vil fortsatt være vårt viktigste transportmiddel, alle partnere i Buskerudbyen er enige om dette. Derfor må vi oppgradere E 134, bygge ny Rv. 35 og Rv. 23. Dette er rikspolitiske prosjekter uavhengige av Buskerudbyprosjektet, men er like fullt en viktig forutsetning for at Buskerudbyen skal lykkes.

Buskerudbyen har ett hovedmål: Et konkurransedyktig kollektivtilbud som gjør det attraktivt å kjøre kollektivt for dem som ikke er nødt til å kjøre bil. Da vil de som må kjøre bil, komme raskere fram. Det vil tjene næringslivet, barnefamilier som må kjøre til barnehage og aktiviteter, og mennesker med bevegelseshemning.

Forutsetning for å lykkes med dette, spesielt i store landlige kommuner, er etablering av pendlerparkeringer nær kollektivtraseene. Her må det være mulig å sette fra seg bilen for å reise videre med buss eller tog. Vi bor i et land med et klima som gjør at gange og sykling som transportmiddel ved arbeidsreiser vil ha marginal betydning. Det må legges til rette for bilreiser, dog så kort som mulig.

Buskerudbyens arbeid har opplevd tilbakeslag grunnet samarbeidspartnere som oppfører seg i strid med samarbeidets intensjon. Nedlegging av Steinberg stasjon og forvirrende restriksjoner på parkering ved våre jernbanestasjoner er så langt Jernbaneverkets bidrag.

Busser som ikke korresponderer med toget er Brakars bidrag. Buskerudbyen trenger ingen fiender så lenge den har slike venner. Gjenfylling av busslommer er et annet hårreisende eksempel på bidrag til trafikkkork. Dette er ikke et tiltak i regi av Buskerudbyen, selv om det en rekke ganger fremstilles slik i pressen.

Finansiering, inkludert bompenger, har høyt fokus. Det er imidlertid ikke slik at Buskerudbyen sitter med hemmeligstemplede planer med skummelt innhold, slik det hevdes på lederplass i Drammens Tidende. Statens Vegvesen utarbeider en mulighetsstudie vedrørende finansiering, den er ikke ferdig og krav om offentliggjøring nå, er like urimelig som å kreve utgivelse av en halvferdig bok.

Det er behov for betydelige investeringer på samferdselssektoren. Vedlikeholdsetterslepet på veier og utdaterte skinneganger er enormt.

Prosjektering og gjennomføring av veiprosjekter kan utføres langt mer kostnadseffektivt enn i dag. Behovet for investeringer er så enormt at det ikke bygges veier i dag uten brukermedfinansiering. Man kan like det eller ikke, men det er et faktum at bompenger har kommet for å bli. Det er sjelden lurt å benekte faktum. Resultatet blir køer og stagnasjon.

Det er håp om regjeringsskifte til høsten, men de økonomiske utfordringer på samferdselssektoren er så store at man neppe kan unngå brukerbetaling helt.

Det man imidlertid bør kunne forvente, er at det blir slutt på dagens meningsløse beskatning av bilister. Under en tredjedel av de avgifter bilistene blir pålagt, kommer bilistene til gode. Man bør kunne forvente at avgiftene på kjøp av bil reduseres når bompenger øker kostnadene på bruk av bil. Det vil gi alle mulighet til å kjøpe en sikker og miljøvennlig bil og vil vri belastningen fra det å eie bil til det å bruke bil.

Hans Kristian Sveaas
Øvre Eiker Høyre



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%