![]() |
|
|
Ga grønt lys for Buskerudbypakke 2 Av Roy Hansen, 24.09.14 Kommunestyret i Øvre Eker ga i dag grønt lys for å innlede forhandlinger med staten om en omforent Buskerudbypakke 2. Buskerudbyen har bedt om forhandlingsmøter med staten for å få på plass finansieringen av prosjekter til vel 23 milliarder kroner de neste årene.
Opplegget som kommunene i Buskerudbysamarbeidet nå er enige om, er oversendt samferdselsministeren og det er bedt om møter slik at forhandlingene om finansiering kan starte denne høsten.
Bakgrunnen for at kommunestyrene og fylkeskommunen i området går for en slik løsning, er en forventet befolkningsvekst på nærmere 45 prosent fra til 2040. Det vil gi store utfordringer blant annet innen transport og boligbygging. Skissen til Buskerudbypakke 2 har følgende mål: 1. Skal bidra til å realisere visjonen om Buskerudbyen som en bærekraftig og konkurransekraftig byregion av nasjonal interesse gjennom mer effektiv og miljøvennlig transport, og tilrettelegging for by- og tettstedsutvikling. 2. Skal gjøre det enklere og raskere å reise i Buskerudbyen og mellom Buskerudbyen og Oslo/Akershus, både med buss, tog, bil og sykkel. 3. Skal bidra til å nå nasjonale mål om at veksten i persontrafikken i skal tas av kollektivtrafikk, sykkel og gåing. 4. Skal bidra til å nå mål for det nasjonale transportsystemet i Nasjonal transportplan. Kostnader for de ulike områdene: 1 Tog og jernbane 4.370 mill. kroner 2 Infrastruktur buss 2.768 mill. kroner 3 Drift buss 4.0380 mill. kroner 4 Vei 8.551 mill. kroner 5 Sykkel 1.600 mill. kroner 6 Gåing 1.000 mill. kroner 7 Knutepunktsutvikling og pendlerparkeringer 1.002 mill. kroner SUM 23.329 mill. kroner By-/kommunestyrene og fylkestinget vil få et endelig forslag til Buskerudbypakke 2 til behandling når det foreligger enighet med staten og før forslaget sendes til Stortinget for behandling, planlagt årsskifte 2014/15. Dette forutsetter at regjeringen behandler konsekvensutredningen (KVU) Buskerudbypakke 2 raskt og gir Statens vegvesen mandat til å forhandle med kommunene og fylkeskommunen. Da saken var oppe til behandling i Formannskapet i begynnelsen av september, var det ingen merknader til forslaget som rådmenn og ordførere i alle kommunene hadde kommet med i fellesskap. Det var heller ingen diskusjon i kommunestyret etter at Hans Kristian Sveaas hadde gitt en utførlig orientering om saken. Det er han som utvilsom har satt seg best inn i denne saken, som både er kompleks og omfattende. Skal planlegge ny Rv. 35 Sveaas kunne opplyse at det nå var gitt klarsignal for planlegging av en ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot. Det er en gledelig nyhet for kommunen, som i lengre tid har kjempet for å få på plass penger til nettopp denne planleggingen. At saken om Byskerudbypakke 2 vakte debatt og reaksjoner i Drammen Bystyre tirsdag, var Sveaas mildt sagt overrasket over. Han mente noen der måtte ha sovet i timen når de kunne protestere mot forhandlingsgrunnlaget nå. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|