![]() |
|
|
Hvordan skape lønnsomme kulturnæringer? Av Redaksjonen, 22.04.08 Kultur kan være et godt grunnlag for næringsvirksomhet. Buskerud fylkeskommune ønsker å finne ut hva som skal til for å skape vekst i kulturnæringene gjennom et kick-off seminar på Union Scene tirsdag 29. april.
Kulturnæringer er et område Buskerud fylkeskommune skal satse på i årene som kommer. For å arbeide målrettet er vi avhengig av å vite mer om hvor skoen trykker, og hva som skal til for å øke verdiskapingen innen kulturnæringene. Dette forarbeidet starter nå. Målet er at vi i løpet av 2008 skal ha en strategi- og handlingsplan for kulturnæringene klar.
Drammensmusikeren Jonas Fjeld, tidligere konsernsjef i Kongsberggruppen Jan Erik Korssjøen, operasangerinnen Anne Lise Berntsen og Per-Øyvind Mørk fra Byen Vår Drammen drar i gang med spennende foredrag og underholdning. Det er lagt inn økter med workshop slik at alle deltakerne har mulighet til å gi sine innspill. Kulturnæringene er i rask vekst. Design, kunst og kultur, underholdning og opplevelsesindustri er blitt viktige deler av økonomien, både i Norge og internasjonalt. En studie utført av Østlandsforskning viser at kulturnæringer står for omtrent 3,5 prosent av Norges bruttonasjonalprodukt og at de skaper verdier for 33,6 milliarder kroner brutto pr. år. Rundt 76.000 personer er sysselsatt i kulturnæringene i Norge. Nærings- og Handelsdepartementet (NHD) la i 2007 frem en nasjonal handlingsplan for kulturnæringer. I denne planen skisseres følgende generelle utfordringer: Mange innen kulturnæringer har lav forretningsmessig kompetanse og etablererkunnskap. Det er mangel på god statistikk og forskning. Det er få etablerte nettverk og dårlig tilpassede offentlige virkemidler. NHD sier at hensikten med tiltakene som skisseres er å utløse det kreative potensialet som finnes i skjæringsfeltet mellom kunst, kultur og næring. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|