![]() |
|
|
Skal undersøke muligheten for en tredje bruforbindelse Av Vegard M Aas - DRM24.no, 16.10.15 På en strekning på knappe to kilometer kan Nedre Eiker få sin tredje bru over Drammenselva.
Som del av sentrumsutviklingen i kommunen skal det nå undersøkes mulighet for ny bru mellom Mjøndalen og Krokstadelva, melder Drammen Live 24.
I samfunnsdelen til kommuneplanen som ble vedtatt tidligere i år ble det enighet om å se på mulighet for ny bru mellom de to Eiker-bygdene med det formål å binde Mjøndalen og Krokstadelva sammen med tettere bebyggelse og få både flere og bedre forbindelser over Drammenselva. Om kommunen går til anskaffelse av ny bru vil tiltenkt plassering være mellom Kilen-området på Steinberg i vest og Nedre Eiker Bru i øst. Skal prioritere kollektivtransport I en utlyst minikonkurranse om å få vurdere muligheten for ny bruforbindelse står det at det skal tilrettelegges for økt bruk av miljøvennlig transport mellom sentrumsområdene og skoleveiene. Av den grunn forutsettes det derfor at alle nye bruløsninger skal kunne betjene kollektivtrafikk, gang- og sykkeltrafikk, så vel som personbiltrafikk. Kompliserende forhold i Drammenselva gjør at kommunen må se på en bruløsning fremfor en tunell. Kommunen har også latt konsulentselskapene se på muligheten for å flytte gamlebrua til et annet sted innenfor tiltenkt byggeområde til fordel for ny trasé. Ønsker ny bru velkommen Leder for Drammenselvas venner, Rune Harald Jahnsen, sier til DRM24.no at han ikke har noe imot flere bruer over Drammenselva. - Vi har ei vakker og fantastisk flott elv som vi har måtte leve med i mange år i hele distriktet og det må nok noen broer til for å krysse den, sier han. Han påpeker at nabokommunen Drammen har satt en høy standard når det kommer til design og funksjon på bruer, og refererer til både Ypsilon og Øvre Sund bru. Bruer han mener har betydd mye for omdømmet til Drammenselva. - Om de bygger bro håper jeg de også tar hensyn til estetikk, ikke bare funksjonalitet. Jeg håper forøvrig at de bygger den høy nok slik at man også ivaretar livet på elva, og med det ligger det et lite håp om at det igjen skal bli nyttetrafikk på elva som tidligere, sier Jahnsen. ![]() På grunn av kompliserte omstendigheter med Drammenselva må det bygges bro fremfor tunnel (Foto: Joakim Fjeldli / DRM24) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|