![]() |
|
|
«Kule» gutter dør i trafikken Av Redaksjonen, 16.09.11 Det er flest ulykker skjer i helgene og fart er ofte en medvirkende årsak. Små fartsøkninger gir stort utslag på om du skal dø eller overleve en trafikkulykke. Statistikken viser at «kule» gutter dør i trafikken. ![]() Fart dreper og overvekten av de som omkommer i trafikken er unge gutter med for stort press på gasspedalen. Trygg Trafikk vil at passasjerene skal tvinge førerne til å holde fartsgrensene gjennom endrede holdninger. (Foto: Barbora Hollan) En fartsøkning fra 80 til 93 km/t dobler risikoen for å bli drept i en ulykke. - Fart er ikke bare en viktig årsak til ulykkene, men også avgjørende for hvor alvorlig ulykken blir. Jo høyere fart, desto mer kraft blir du og kjøretøyet utsatt for ved en ulykke, sier distriktsleder i Trygg Trafikk Buskerud, Anne Marit Jordheim. - I over halvparten av alle dødsulykker i trafikken har for høy fart vært en av årsakene, sier hun. Ungdom mest utsatt I samarbeid med Buskerud fylkeskommune setter profilerte idrettsklubber i fylket trafikksikkerhet på dagsorden. Ungdom er den mest utsatte gruppen i trafikken. De utgjør årlig om lag 25 prosent av de drepte, men står bare for syv prosent av trafikken. Grovt sett kan en si at unge menn dør som bilførere, mens unge kvinner omkommer som guttenes passasjerer. Den typiske ungdomsulykken skjer i forbindelse med helg. Bilføreren er en uerfaren mann, og i flere tilfeller er farten svært høy. • I seksårsperioden 2005-2010 har 20 jenter i alderen 15 til 19 år omkommet som bilpassasjerer. • De døde i til sammen 18 ulykker. • Kun i to av ulykkene satt det en kvinne bak rattet, 16 av sjåførene var menn. • I 12 av ulykkene var bilføreren en mann under 21 år. • 10 av bilførerne overlevde ulykkene, 9 av disse var menn. • Syv menn har blitt dømt for uaktsomt bildrap etter ulykkene. I tillegg kan ytterligere en mannlig bilfører bli tiltalt for bildrap. Flere unge menn Totalt sett omkommer flere unge menn enn unge kvinner i trafikken. Det blir klart når en ser på antallet døde i samme tidsperiode (2005-2010) og aldersgruppe (15-19 år). 20 unge kvinner og 31 unge menn omkom som passasjerer i bil. Blant bilførerne i alderen 17 til 19 år døde 13 unge kvinner og 56 unge menn. - Hva er konsekvensen av å kjøre i 90 km/t kontra 80 km/t? - Dersom du akkurat klarer å stanse foran en hindring etter å ha kjørt i 80 km/t, ville en fart på 90 km/t gjort at du hadde truffet hindringen i 50 km/t, forklarer Jordheim. Hun mener det er viktig med gode forbilder og at ungdom har kunnskap om fart og risiko. - Jeg ønsker at ungdommer snakker om fart og at flere kan gi uttrykk for at de ønsker at de som kjører skal holde fartsgrensene – at det blir uakseptabelt å kjøre fort, avslutter distriktslederen i Trygg Trafikk Buskerud, Anne Marit Jordheim. Trafikksikkerhetskampanjen I OECD-landene er trafikkulykker den viktigste dødsårsaken for ungdom mellom 15 og 24 år. I Norge er 25 prosent av de drepte i denne aldersgruppen, mens de utgjør kun 10 prosent av befolkningen og står for ca syv prosent av trafikken. 32 prosent av all trafikk foregår i fritiden, og organiserte fritidsaktiviteter utgjør 18 prosent av fritidsreisene. Bare i Buskerud er det 26.200 medlemmer i idrettslagene. Hver dag kjører ungdom og foreldre med bil, buss, går eller sykler til og fra trening i hele fylket. Dette er bakgrunnen for at Buskerud fylkeskommune har inngått et samarbeid med idrettsklubber på høyt nasjonalt nivå i fylket for å fremme holdningsskapende trafikksikkerhetsarbeid blant barn og unge. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|