![]() |
|
|
SV krever omgjøring av nedleggingsvedtak Av Roy Hansen, 12.02.12 SV i Buskerud krever at regjeringen de selv er medlem av omgjør vedtaket om å legge ned Steinberg Stasjon. Fylkespartiet har i helgen vært samlet til årsmøte, og Steinberg Stasjon var naturlig nok på dagsorden.
Fylkesårsmøtet har hatt høy temperatur og engasjement rundt SVs viktigste saker. Partiet har fått påfyll av kunnskap om jernbanestrategier ved Jernbaneverkets høyhastighetsutredning. Heikki Holmås holdt en svært engasjerende og viktig forelesning om rettferdig fordeling som virkemiddel mot fattigdom.
Ledervalget i partiet ble drøftet, og det ble gjennomført rådgivende prøveavstemning. Delegatene fra Buskerud reiser på SVs Landsmøte med det oppdrag å velge den beste kandidaten uten føringer. Buskerud SVs nyvalgte fylkesstyre består av: Leder Runar Gravdal, Lier. Nestleder Lena Reitan, Nedre Eiker. Økonomiansvarlig Gotfred Rygh, Modum. Medlem Liv Langberg, Hurum. Medlem Christine Soot Sandli. Medlem Bernt Leon Hellesø - SU medlem 1. vara: Sadi Emeci, Drammen 2. vara: Kari Strande, Hole Buskerud SVs årsmøte har vedtatt følgende uttalelser: Vi trenger Steinberg stasjon! Årsmøtet i Buskerud SV krever at regjeringa gjør om vedtaket om nedlegging av Steinberg stasjon. Stasjonen må heller rustes opp og gjøres til et attraktivt kollektivknutepunkt i lokalsamfunnet. Det må tilrettelegges med venterom og pendlerparkering, og på sikt må kapasiteten på jernbanen fra Kongsberg til Oslo utvides ved at det bygges dobbeltspor på hele strekningen. Å legge ned Steinberg stasjon er en miljøfiendtlig og lite framtidsretta politikk som bryter med intensjonene regjeringa har om å øke andelen kollektivreiser. Steinberg har i dag 230 passasjerer per dag, og innen en radius på 1 km er det 1600 som bor og 300 som jobber. På strekningen Kongsberg-Oslo er jernbanen ryggraden i det kollektive transportsystemet. Mange har bosatt seg i området nettopp på grunn av det knutepunktet stasjonen er. Med den befolkningsveksten som er venta i dette området de neste 20 åra, er det helt urealistisk å bygge ut kapasiteten på veiene slik at andelen som bruker privatbil skal være like høy som i dag. Det vil koste om lag 100 millioner å ruste opp Steinberg stasjon. Det er mye penger, men ca 80 mill. av dette dreier seg om en undergang for biler, fotgjengere og sykler, og den vil måtte bygges selv om stasjonen legges ned. Vår tids største politiske utfordring er å stoppe den menneskeskapte, globale klimaendringa. Dette krever samarbeid på tvers av landegrenser, men også at hvert enkelt lokalsamfunn tar ansvar ved å «tenke globalt og handle lokalt». Vi vet at vi må øke bruken av kollektivtransport for å redusere utslipp fra privatbiler. Da må det bli billigere og enklere å bruke buss og tog – flere avganger, bedre tilgjengelighet og nye tilbud til områder som i dag har dårlig dekning av kollektivtransport. Tilbudet må rett og slett bli så godt og billig at det blir attraktivt å ta buss og tog framfor å kjøre egen bil. Buskerud SV mener at det å legge ned Steinberg stasjon er en bakvendt klimapolitikk. Samferdselsministeren må snu - vi trenger Steinberg stasjon. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|