![]() |
|
|
Unngå festdrakt med bismak Av Redaksjonen, 23.04.12 Nå er det tid for bestilling og levering av brudekjoler, bunader og kofter for våren og sommerens høytider som konfirmasjon, 17. mai og bryllup. Det er mye penger og følelser på spill. Forbrukerrådet gir deg tips og råd om hvordan du skal sikre at festdraktkjøpet blir en fest i seg selv.
- Bunaden og kofta skal du gjerne bære livet ut, men brudekjolen har liten verdi om den ikke er klar når du skal stå for prest eller byfogd. Første råd er å stadfeste leveringsdatoen i god tid før bryllupet, slik at feil kan repareres, sier Jo Inge Bjørntvedt, regiondirektør ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold.
Tilvirkningskjøp Som oftest får du laget, eller tilpasset, festdrakten din. Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder om du kjøper av en næringsdrivende, og kjøpsloven som gjelder hvis du kjøper av en privatperson som ikke lever av å lage drakter. Kjøpsloven gir noe begrensede rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven, som for eksempel kortere klagefrist. - Kjøper du av en privatperson, må du rett og slett følge bedre med. Kjenner du ikke bunadsdamen, så spør etter referanser eller hør med andre, sier regiondirektøren. - Betal aldri hele summen på forhånd. Betaler du etter hvert som drakten blir ferdig, kan du sikre deg ved å holde tilbake penger om noe går galt, legger han til. For enkelte bunader og kofter er noen mønstre og stoffer kun til salgs gjennom bestemte butikker. Spør derfor alltid den profesjonelle skredderen, eller amatøren, om nødvendige rettigheter, og om nødvendig kunnskap er til stede for å lage festdrakten din. Så unngår du en drakt som er mer original og særegen enn du borget for. Angrerett ved kjøp på nettet eller på døra På internett finner du mange gode tilbud på bryllupskjoler, kofter og bunader. Det er også skreddere som reiser rundt og tar bestillinger etter mål. Da gjelder angrerettloven sine regler som gir deg rett til å angre i fjorten dager. - Det er mulig å begynne med arbeidet med en gang etter bestilling på nettet. Noen vil få drakten sydd med én gang. Det er mulig å avtale det spesielt, men det betyr at du må betale for arbeid som er gjort og materiell som er brukt, hvis du angrer, sier Jo Inge Bjørntvedt. Derimot har du ikke angrerett når du kjøper av en privatperson på nettet. Det gjelder både brukt, og hvis bunaden skal lages til for deg. Forbrukerrådet kan hjelpe Blir du uenig med selger, enten det er en privatperson, eller en butikk, kan Forbrukerrådet megle i saken. Det kan de også om du ikke får angre og mener du har rett på det. Blir ikke saken løst, kan du klage til Forbrukertvistutvalget som kan komme med et vedtak som gjelder som dom. Draktkjøpslista For å unngå problemer har Forbrukerrådet laget en tipsliste for draktkjøp: - Bruk skriftlig kontrakt med dato for når drakten skal være ferdig. - Ikke betal på forhånd. Be om å betale etappevis. - Husk angrerett ved kjøp på døra og på nettet. - Kontakt Forbrukerrådet ved problemer. - Følger du tipslisten vil du slippe mange uheldige overraskelser, slik at du kan bære det nye flotte klesplagget uten bismak, sier Jo Inge Bjørntvedt, regiondirektør ved Forbrukerrådet i Buskerud, Telemark og Vestfold. Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og gir gratis rettshjelp til forbrukerne. Trenger du råd og veiledning, sjekk ut www.forbrukerrådet.no, send e-post til [email protected], eller ring 03737. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|