![]() |
|
|
Kvinner deler mest i sosiale medier Av Redaksjonen, 02.10.18 En ny undersøkelse viser at det er mange nordmenn som deler reiseopplevelsene sine i sosiale medier. Det er kvinner som er mest ivrige på å «snappe», og poste feriebilder på Instagram.
En konferanse sist uke handlet om digitale trender og muligheter for norsk reiseliv, og ble arrangert av USUS i samarbeid med NHO Reiseliv og Innovasjon Norge.
I den forbindelse har NHO Reiseliv gjennomført en undersøkelse som kartlegger nordmenns bruk av sosiale medier når de planlegger reiser, og hvordan de deler sine opplevelser. Undersøkelsen er gjennomført av TNS Gallup på oppdrag fra NHO Reiseliv, og er gjennomført blant 1.080 nordmenn over 18 år. De unge «snapper», mens de eldre deler på Facebook Undersøkelsen viser at det er mange nordmenn som vil dele sine reiseopplevelser i sosiale medier denne høsten. Det er Snapchat som er den mest populære kanalen, men det varierer avhengig av alder. De over 45 år foretrekker å dele opplevelsene sine på Facebook (34 prosent), mens for de under 30 år er det Snapchat (53 prosent) og Instagram som gjelder (35 prosent). Kun 9 prosent av de under 30 år bruker Facebook til å dele og dokumentere ferien. – Sosiale medier skaper reiselyst og et engasjement så verdifullt at mange reiselivsbedrifter ikke lenger trenger å bruke penger på tradisjonell markedsføring. Nå har alle reisende blitt markedsførere. Bilder av vakre og unike steder i Norge har en uvurderlig markedsføringsverdi, og er en av grunnene til at vi opplever en sterk vekst av turister til Norge, sier Kristin Krohn Devold, administrerende direktør i NHO Reiseliv. Kvinner deler mest i sosiale medier Det er flest kvinner som deler i sosiale medier. Undersøkelsen viser at 25 prosent av kvinnene vil dele sine reiseopplevelser på Facebook. For menn er prosentandelen 22 prosent. Når det gjelder Snapchat svarer 34 prosent av kvinnene at de vil «snappe» fra reisene sine, mens 24 prosent av mennene svarer det samme. Også på Instagram er det kvinnene som deler mest (24 prosent) kontra 18 prosent for menn. Google og TripAdvisor er viktige kilder Undersøkelsen viser også at Google og TripAdvisor er viktige kilder når nordmenn skal planlegge og hente inspirasjon til reiser. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|