![]() |
|
|
Røff start - frykter sommerulykkene Av Roy Hansen, 30.06.14 Sommeren 2014 har fått en tøff start med foreløpig 15 drepte i juni. I løpet av juni, juli og august frykter Statens Vegvesen nærmere 2.000 trafikkulykker med over 50 drepte. Én av tre dødsulykker på norske veier skjer i de tre sommermånedene.
Vegvesenets foreløpige tall viser at 15 omkom i juni-trafikken, mot 16 i fjor. I løpet av årets seks første måneder har 75 mistet livet på veiene, som er to flere enn på samme tid i fjor.
- Ulykkene er mange og konsekvensene alvorlige i sommertrafikken. Økt trafikk betyr økt risiko, og alle som ferdes på veiene har et felles ansvar for å bidra til trafikksikkerheten, sier Guro Ranes – som leder trafikksikkerhetsarbeidet i Statens vegvesen. 61 sommerdrepte i snitt En gjennomgang av sommertrafikken i juni, juli og august de siste fem årene avdekker de harde fakta: - 61 omkommer i trafikken i de tre sommermånedene. - 1.764 politirapporterte trafikkulykker med personskader. - 2.378 skadde i trafikken i juni, juli og august. De typiske sommerulykkene er preget av høy fart i forhold til fartsgrensene, noe som gir flere ulykker med alvorlig utfall. På sommerstid er det også økt trafikk på deler av veinettet. Dette, i kombinasjon med høy fart, gir mange stygge møteulykker med mange døde og hardt skadde. Sommertid er også motorsykkeltid, noe som også gjenspeiles med flere alvorlige ulykker i statistikken. - Sjåførene har et stort ansvar for å redusere risikoen for ulykker. Bilbelte må brukes og farten må tilpasses fartsgrensene samt vær- og føreforhold. I 40 prosent av dødsulykkene har de drepte ikke brukt bilbelte. Mange av disse hadde overlevd med belte, sier Ranes. Hold fartsgrensen Høy fart er en gjenganger i Vegvesenets analyser av sommerulykkene. Forholdet mellom fart og risiko er sterk og veldokumentert. Det er ikke bare er svært høy fart som tar liv, men at selv moderate fartsovertredelser kan få alvorlige og livsfarlige konsekvenser. - Fem prosent fartsøkning gir ti prosent økning i ulykkene og 25 prosent økning i antall døde. Økes farten fra 80 til 93 km/t, dobles risikoen for å bli drept i en ulykke. Det er mange faktorer som spiller inn ved en ulykke. Men en ting kan hver eneste av oss som kjører bil påvirke: farten vi kjører med, sier Guro Ranes. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|