![]() |
|
|
Feiring av Grunnloven på Biskopsrud Av Redaksjonen, 04.06.14 Grunnlovsjubileet ble høytidelig markert i tidsriktige omgivelser på Modum i går kveld.
Ordførere, stortingsrepresentanter, fylkesmannen og rådmenn fra kommunene i Buskerud var samlet på Modum tirsdag kveld der fylkeskommunens markering av 200-årsjubileet fant sted.
Elever og lærere fra Rosthaug videregående skole var ansvarlig for gjennomføringen av arrangementet. På menyen sto tapas a'la 1814 – en bestilling elevene fra kokk – og servitørlinjen leverte med stor kreativitet og faglighet. Til forsamlingen på Eidsvoll i 1814 var det fem utsendinger fra Buskerud: Disse var Johan Collett, Poul Steenstrup, Fredrik Schmidt, Nicolai Schejtli og Christopher Borgersen Hoen. Deres historier rundt de viktige maidagene for 200 år siden ble gjenskapt og godt formidlet av elever fra Rosthaug vgs. I tidsriktige kostymer ble publikum tatt tilbake i 1814 da Norge gikk fra å være et land med liten grad av selvstyre i tett forening med eneveldige Danmark, til å bli et land med stor grad av selvstendighet i løs forening med Sverige. Grunnloven dannet grunnlaget for utviklingen av dagens folkestyre. Hvordan stiller vi oss så i dag, spurte elevene – når det gjelder demokratiprinsippet, likhetsprinsippet og ytringsfriheten? Har vi det for godt, og har vi tatt vare på og forvaltet de verdiene og retningene som ligger i Grunnloven på en god måte? Gode spørsmål fra ungdommen som inviterte til refleksjoner blant publikum. Musikalske innslag og besøk av verten selv Peter Collett i Trond Bolleruds skikkelse ga en høytidelig ramme rundt markeringen. - Dette har vært en fin og viktig markering av Grunnlovsjubileet her i Buskerud. Flott at så mange fra hele fylket kunne samles for å markere begivenheten her på Biskopsrud. En ekstra takk til elever og lærere ved Rosthaug vgs som har stått for arrangementet, sier fylkesordfører Morten Eriksrød. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|