![]() |
|
|
Færre søker videregående opplæring Av Redaksjonen, 06.03.08 Inntakskontoret i Buskerud har mottatt 10.645 søknader om skole- eller læreplass for skoleåret 2008/2009. Det er ca. 200 færre enn året før, men søkningen til private skole holder seg stabilt.
Det er 9.204 søkere til 10.454 skoleplasser i offentlige og private skoler i Buskerud. Av disse har 8.675 en lovbestemt rett til opplæring. 332 søker til private skoler i Buskerud. Det er om lag like mange søkere som i fjor til det første året i videregående opplæring. 834 av søkerne har læreplass som første ønske.
Det vil bli endringer i søkertallene utover våren, nye søknader og endringssøknader kommer inn og søknadene skal gjennomgås. Tallene gir likevel gode indikasjoner på situasjonen. Må svare på nettet Søkningen har foregått via internett med søknadsfrist 1. mars. Resultatet av inntak til skole er klart i begynnelsen av juli og vil bli lagt ut for den enkelte på egen side på nettet. Tilbud om læreplass er en avtale mellom lærling og bedrift og vil foregå ut over våren og fram til slutten av september. Søking til de enkelte tilbud Det er relativt stabile søkertall til Vg1 - det første året - i de fleste utdanningsprogrammene. Sammenlignet med i fjor er det en økning når det gjelder medier og kommunikasjon, service og samferdsel og teknikk og industriell produksjon, mens søkingen går noe ned til bygg- og anleggsteknikk, musikk, dans, drama, elektrofag, studiespesialisering med formgivingsfag og naturbruk. Oversøking Det er fremdeles mange flere søkere enn det er planlagt klasser for til Vg1 elektrofag, idrettsfag, medier og kommunikasjon og musikk, dans og drama. Til Vg2 er det fremdeles oversøking til IKT-servicefag. Det er om lag 90 søkere til opplæring i bedrift i det nye helsearbeiderfaget. Vedtak om endelig dimensjonering av opplæringstilbudet for neste skoleår vil bli fattet i Hovedutvalg for utdanning 24. april. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|