![]() |
|
|
AP går for bompenger på E 134 Av Redaksjonen, 13.02.08 Buskerud Arbeiderparti vil prioritere Rv. 7, E 134 og Rv. 23 i transportplanen. I tillegg vil partiet igangsette arbeidet med Ringeriksbanen i 2009. Representantskapet i Buskerud Arbeiderparti vedtok følgende uttalelse mandag 11. februar:
Nasjonal Transportplan (NTP)
Buskerud Arbeiderparti vil gi sin støtte til at rammene for NTP økes med 20 prosent. Buskerud Arbeiderparti vil samtidig peke på at en dekning av de økonomiske rammene skal fordeles 50 prosent til vei og 50 prosent til bane. De viser til fagetatenes forslag til NTP og ønsker yterligere prioriteringer av følgende prosjekter: Jernbane: - Bergensbanens forkortelse, Ringeriksbanen. Prosjektet ligger inne i etatenes forslag til NTP. Arbeiderpartiets målsetting er at spaden settes i jorda i 2009. Viser til nytt forslag om trasevalget av banen, og ønsker å se dette i sammenheng med stamveikryssingen over Steinsfjorden (E16). Dette er også et nødvendig miljøprosjekt for å sikre gjennomstrømningen i fjorden. Forutsetter påplussing i planrammene på 20 prosent. - Dobbeltspor i intercitytriangelet. Ønsker dette gjennomført innen 2019. Havn: Det er gledelig at Drammen havn er foreslått som stamnetthavn. Drammen havn ligger strategisk til for å bli en intermodal havn med kort avstand til vei, bane og sjø. I miljøsammenheng vil havna bli en vinner. Stamveier: (prioritert rekkefølge) - RV 7. Sokna – Ørgenvika. Prosjektet ligger inne i etatenes forslag til NTP. (delvis bompengefinansiert) og Ramsrudhellinga. Disse ses under ett for å nyttegjøre seg av tunellmasse til Ramrudhellinga. Oppstart Sokna- Ørgenvika forutsetter påplussing i planrammene på 20 prosent. - E 134 gjennom Kongsberg og mot Telemarkgrensa (delvis bompengefinansiert) Prosjektet ligger inne i etatenes forslag til NTP. Oppstart forutsetter påplussing i planrammene på 20 prosent. Enstemmig planvedtak på trasé i 2005. - Rv. 52. Oppjustering av eksisterende trasé gjennom Hemsedal. Dette gjelder oppstigningen fra Rv. 7 i Gol og opprusting gjennom Hemsedal kommune. Viser til planlagt utbygging langs E 16 og de trafikkprognoser som foreligger i strekningen Oslo- Bergen. Dette vil få trafikale følger for Hemsedal. - Rv. 35. Forbedring av de trafikale forhold. Prosjektet ligger inne i etatenes forslag til NTP. Egenfinansierte prosjekter: RV 23. Utelatt fra etatenes forslag til NTP. Forutsetter full finansiering ved forlenging av bompengeinnkreving. Tunnel Dagslett – Linnes med miljøprioriteringer prioriteres. Kryss m/E18 ved Strandbrua med tilkobling for havna prioriteres. Øvrige riksveier: - Fullføre Drammenspakka, inkl. Eik- Tørkop (Svelvikveien). Dette finansieres av øvrige riksveimidler. Forslaget på fordeling av øvrige riksveimidler til Buskerud tilsier 590 mill. Universell utforming: Det utarbeides forpliktende tidsfrister for universell utforming av kollektivtrafikken. For nye anlegg/ installasjoner/ materiell innføres kra om universell utforming umiddelbart. For eldre anlegg/installasjoner/materiell vil det være nødvendig å oppgradere disse over tid, men det må settes forpliktende tidsfrister allerede nå, gjennom en egen handlingsplan der de viktigste knutepunktene prioriteres først. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|