![]() |
|
|
Svartmaling av skolen – hvilke konsekvenser får det? 31.01.17 Cicilie Mette-Lund og Inger Tone Nikkerud har i et leserinnlegg mer enn antydet at skolens fokus på å måle læringsutbyttet har en negativ påvirkning på elevenes læring.
Innlegget oppsummeres med at «I Øvre Eiker kommune er det stadig nedskjæringer i skolebudsjettet», og det stilles spørsmål om politikerne virkelig vet hvor ille situasjonen egentlig er.
Jeg hadde forventet at forfatterne brukte den kunnskap jeg vet de har, om skolen i Øvre Eiker. På begynnelsen av 2000-tallet sto det ikke så bra til med skolen. Resultatene lå til dels langt under nasjonalt nivå og elevenes trivsel var svært varierende. Snuoperasjonen startet med innføring av strategisk plan for økt læringsutbytte i 2009. Lærere og skoleledere var senere sterkt involvert i justering av planen. Omtrent samtidig ble undersøkelsene av elevenes trivsel systematisert og arbeidet med elevmiljøet intensivert. 6-7 år senere viser både nasjonale prøver og grunnskolepoeng at elevenes kunnskap er hevet til, og enkelte steder ligger over, nasjonalt nivå. Dette er på den ene side et resultat av en systematisk politisk satsing på skolen, men i enda større grad et resultat av godt arbeid fra alle våre dyktige lærere og skoleledere. De har all grunn til å være stolte. Det må være bittert for dem å lese innsendernes sterke tvil på om arbeidsformen de bruker, virker. Økonomien i skole er, som innenfor alle områder i Øvre Eiker, svært stram. Til tross for det har kommunestyret ved budsjettbehandling funnet midler til å styrke grunnskolen nesten hvert eneste år, sist gang i desember 2016 da rådmannens forslag om å kutte tre lærerstillinger ble reversert. Det har alltid vært et ønske om ytterlige styrking, men heller ikke kommunen kan bruke flere penger enn de har. Det er derfor direkte misvisende å konkludere med «stadig nedskjæringer». For å fortsette den gode utviklingen trenger vi lærere som «snakker skolen opp», ikke svartmaler den. Inger Solberg Tidligere leder fagkomiteen for oppvekst ? « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|