![]() |
|
|
Papiravisene taper - mobil-lesing øker Av Roy Hansen, 07.03.18 105 norske mediehus hadde opplagsfremgang i 2017. Daglig når mediehusene 81 prosent av befolkningen over 12 år, og for første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver. I Buskerud hadde alle papiravisene en nedgang i opplaget.
– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget. Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økning i digitalt opplag er større en nedgang i opplag på papirutgaver, sier Randi S. Øgrey adm. dir i MBL.
Tallene for aviser tilsluttet Mediebedriftenes Landsforening og Landslaget for Lokalaviser ble offentliggjort i formiddag. For Buskerud vedkommende viser tallene at samtlige aviser gikk tilbake på papir. Samtidig hadde de fleste avisene en økning på digitale plattformer, med unntak av Eikerbladet og Hallingdølen. Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 105 av 226 titler (46 prosent) fikk opplagsvekst i 2017, en høyere andel enn året før. Det er første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen rene papirabonnement. Andelen komplettabonnement er stabilt på 63 prosent (både papir og digitalt), mens andelen rene digitalabonnement fortsetter å øke fra 13 prosent i 2016 til 19 prosent i 2017. Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent. Papiropplaget sank med 6,4 prosent, noe som er litt mindre enn for fjorårets 7,8 prosent, og digitalopplaget økte tilsvarende fjoråret med 8,7 prosent. Slik er utviklingen i Buskerud:
Alle Amedia-avisene har automatisk tilgang til digitale utgaver når du er abonnent. Tallene for digitale lesere er derfor ikke det samme som faktiske lesere eller brukere. ![]() Eikerbladet tapte både på papir og nett i fjor. Nå har de kuttet ut tirsdagsutgaven og sier de skal satse mer på nettavisen, men også den gikk tilbake i fjor. Bygdeposten gikk litt fram på digitale plattformer. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|