Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Dyrere vei med Høyre
 29.04.13

Den viktigste forskjellen på de rødgrønnes og Høyres transportplan er om Norge skal bygge vei på avbetaling, såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS).

Vi mener det er godt dokumentert at Høyres OPS-løsning med vei på avbetaling er dyrt og gir mindre vei for pengene. Regjeringens alternativ er i stedet å legge pengene på bordet for tidenes samferdselsplan med mer vei og jernbane enn noensinne.

Hva er OPS? Konkret betyr det at staten gir en privat entreprenør i oppdrag å bygge en vei, og deretter vedlikeholde veien frem til den overleveres staten etter 25 år. Gjennom disse 25 årene betaler staten årlige avdrag. Så i stedet for å betale i dag, skyves regningen til neste generasjon. Det synes vi er en lite rettferdig løsning.

Hvorfor blir OPS dyrere? De private selskapene må låne penger til en høyere rente enn både bomselskaper og staten betaler. Samtidig tar entreprenøren risiko for bygging og driften av veien. Denne risikoen skal de private selvfølgelig ha betalt for. Ingen driver med verken veibygging eller finansiering med et annet utgangspunkt enn å tjene penger.

Diskusjonen handler altså ikke om private skal bygge veier. Det er i dag private som etter anbud bygger veier for Statens vegvesen. Dette er en god løsning. Det de rødgrønne partiene er kritiske til er at private skal ta opp lån for å bygge veien, som staten så nedbetaler i avdrag over 25 år.

Det er godt dokumentert at OPS fordyrer veiprosjekter. Den europeiske investeringsbanken sier det i snitt er 24 prosent dyrere. Og da den svenske regjeringen behandlet sin nasjonale transportplan i fjor skrev de: «Det är otvivelaktigt att staten lånar billigare än ett privat bolag och att kapitalkostnaderna för staten skulle öka vid ett val av OPS som finansieringsform.»

Når det, som i Høyres alternative transportplan, foreslås å starte opp 17 OPS-prosjekter i kommende tiårsperiode er det klart at summen som sløses bort vil bli stor. Staten vil få mindre vei for pengene. Men siden mange av OPS-prosjektene delvis skal finansieres med bompenger vil jo også bilistene måtte betale mer. Det ærligste og billigste Høyre kunne gjort hadde vært å legge inn de pengene som trengs for å realisere alle prosjektene de nå foreslår.

Regjeringen har med sitt fremlegg til Nasjonal transportplan lagt frem planen for tidenes samferdselssatsing. Vi skal bruke over 500 milliarder de neste ti årene, en økning på femti prosent. NHO med flere applauderte det som tidenes samferdselsløft. NHO med flere applauderte det som tidenes samferdselsløft. Regjeringen har siden 2005 også vist at vi klarer å oppfylle planene. Vi er samtidig opptatt av større effektivitet i veibyggingen – men uten å bruke finansgrep som skjuler de reelle utgiftene. Derfor er vår plan både billigere og mer troverdig enn Høyres avbetalingsplan.

Anne Marit Bjørnflaten og Torgeir Micaelsen




Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%