![]() |
|
|
Dyrere vei med Høyre 29.04.13 Den viktigste forskjellen på de rødgrønnes og Høyres transportplan er om Norge skal bygge vei på avbetaling, såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). Vi mener det er godt dokumentert at Høyres OPS-løsning med vei på avbetaling er dyrt og gir mindre vei for pengene. Regjeringens alternativ er i stedet å legge pengene på bordet for tidenes samferdselsplan med mer vei og jernbane enn noensinne.
Hva er OPS? Konkret betyr det at staten gir en privat entreprenør i oppdrag å bygge en vei, og deretter vedlikeholde veien frem til den overleveres staten etter 25 år. Gjennom disse 25 årene betaler staten årlige avdrag. Så i stedet for å betale i dag, skyves regningen til neste generasjon. Det synes vi er en lite rettferdig løsning. Hvorfor blir OPS dyrere? De private selskapene må låne penger til en høyere rente enn både bomselskaper og staten betaler. Samtidig tar entreprenøren risiko for bygging og driften av veien. Denne risikoen skal de private selvfølgelig ha betalt for. Ingen driver med verken veibygging eller finansiering med et annet utgangspunkt enn å tjene penger. Diskusjonen handler altså ikke om private skal bygge veier. Det er i dag private som etter anbud bygger veier for Statens vegvesen. Dette er en god løsning. Det de rødgrønne partiene er kritiske til er at private skal ta opp lån for å bygge veien, som staten så nedbetaler i avdrag over 25 år. Det er godt dokumentert at OPS fordyrer veiprosjekter. Den europeiske investeringsbanken sier det i snitt er 24 prosent dyrere. Og da den svenske regjeringen behandlet sin nasjonale transportplan i fjor skrev de: «Det är otvivelaktigt att staten lånar billigare än ett privat bolag och att kapitalkostnaderna för staten skulle öka vid ett val av OPS som finansieringsform.» Når det, som i Høyres alternative transportplan, foreslås å starte opp 17 OPS-prosjekter i kommende tiårsperiode er det klart at summen som sløses bort vil bli stor. Staten vil få mindre vei for pengene. Men siden mange av OPS-prosjektene delvis skal finansieres med bompenger vil jo også bilistene måtte betale mer. Det ærligste og billigste Høyre kunne gjort hadde vært å legge inn de pengene som trengs for å realisere alle prosjektene de nå foreslår. Regjeringen har med sitt fremlegg til Nasjonal transportplan lagt frem planen for tidenes samferdselssatsing. Vi skal bruke over 500 milliarder de neste ti årene, en økning på femti prosent. NHO med flere applauderte det som tidenes samferdselsløft. NHO med flere applauderte det som tidenes samferdselsløft. Regjeringen har siden 2005 også vist at vi klarer å oppfylle planene. Vi er samtidig opptatt av større effektivitet i veibyggingen – men uten å bruke finansgrep som skjuler de reelle utgiftene. Derfor er vår plan både billigere og mer troverdig enn Høyres avbetalingsplan. Anne Marit Bjørnflaten og Torgeir Micaelsen « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|