![]() |
|
|
Steinberg stasjon og to tog i timen 19.02.14 Den 19. januar i år stilte samferdselsminister Solvik-Olsen spørsmålet til Buskerudbyordførerne om hva de vil gjøre hvis de må velge mellom to tog i timen på strekningen Drammen - Hokksund og gjenåpning av Steinberg stasjon.
Når alle ordførerne får direkte glede av halvtimesfrekvens og kun Nedre Eikers ordfører ser nytten av gjenåpning på Steinberg, satt svaret langt fremme på tungen for flertallet. Dette skjer på et møte der Steinberg stasjon ikke engang står på agendaen. Spørsmålet er urimelig, det lukter splitt og hersk lang vei. Halvtimesfrekvens trekkes frem som et helt nytt moment i Steinbergsaken for første gang.
To tog i timen er noe alle ønsker. Men det blir feil å holde dette opp mot gjenåpning av Steinberg. JBV har ikke forklart hvorfor halvtimesruter ikke kan kombineres med stopp på Steinberg. Og hvordan er det egentlig mulig å si at kapasiteten på strekningen Drammen - Hokksund er så sprengt at det blir umulig å stoppe tog på Steinberg, for så å snu seg rundt og si at man kan få inn nær dobbelt så mange tog om man får dobbeltspor kun til Gulskogen? Halvtimesfrekvens er så langt kun en drøm i fremtiden, det er heller ikke konsekvensutredet eller bestilt hos Jernbaneverket, som skriver til oss idag at 2023 er et anslag for ferdigstillelse. Steinberg stasjon er vedtatt, det er bevilget penger, bestillingen ligger hos JBV, og stasjonen er snart ferdig prosjektert. Vi mener at halvtimesfrekvens i fremtiden blir brukt som en brekkstang for å stanse Steinberg stasjon her og nå. Noe som ikke er nytt er de påståtte økte kostnadene ved tidsbesparende tiltak ved Hokksund og Rødgata. For alle kostnadene (130 mill til Steinberg inkludert tilstøtende tiltak og 70 mill kroner til Hokksund og Rødgata) er allerede beskrevet i Stortingsproposisjonen. Den nye regjeringen har ikke hatt innsigelser til denne, så de kan ikke godta JBVs påstand om at kostnadene er nye eller at de har økt. Dessuten vil oppgraderingene av Hokksund og Rødgata ha nytte for HELE strekningen og kan da umulig kun belastes prosjekt Steinberg. Tiltakene må og uansett implementeres for å få til halvtimesfrekvens. Etter vår erfaring kuttet Jernbaneverket kommunikasjonen med Nedre Eiker kommune og Aksjonsgruppa sommeren 2013, og begynte samtidig, parallelt med prosjektering, å jobbe mot en ny regjeringen for å slippe å gjennomføre prosjekt Steinberg. Dette er uhørt. Få fart på prosjekt Steinberg nå og ja til to tog i timen når den tid kommer. Aksjonsgruppen Bevar Steinberg Stasjon Steinberg Velforening, Elin Høifoss Aksjonsgruppen, Olav Gåserød Eiker pendlerforening, Erling Havik Nedre Eiker Næringsråd, Walter Welo LES OGSÅ: Status fra Aksjonsgruppa februar 2014 - Klikk HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|