![]() |
|
|
Flere klagesaker, men færre får medhold Av Redaksjonen, 28.03.14 I 2013 avgjorde Fylkesmannen flere klagesaker om sosiale tjenester enn året før. Samtidig fikk færre brukere medhold i klageomgangen.
I 2013 avgjorde Fylkesmannen 292 klagesaker om sosiale tjenester, mot 240 saker 2012. De aller fleste sakene handlet om økonomisk stønad - sosialhjelp. 10 prosent av Navs vedtak ble gjort om, og var dermed ikke riktig avgjort av førsteinstansen.
Sju prosent ble opphevet og tilbakesendt til ny behandling hos Nav. I dette ligger ikke nødvendigvis at konklusjonen var feil, men at saken ikke var tilstrekkelig utredet og vurdert. I noen tilfeller endrer Nav sitt opprinnelige standpunkt, i andre saker blir de stående ved samme konklusjon. Samtidig som Fylkesmannen opplevde økt saksinngang, gikk andelen endrede vedtak markert ned. I 2012 ble 10 prosent av Navs vedtak endret, og 16 prosent opphevet. Den samlede endringsprosenten gikk altså fra 26 prosent i 2012 til 17 prosent i 2013. Fylkesmannen har også et inntrykk av at det de siste årene har blitt færre klagesaker der det har blitt gjort helt klare feil i Navs vedtak. De vanligste feilene er at det ikke er gjort en tilstrekkelig individuell vurdering av fakta i saken, samt at enkeltspørsmål i regelverket har blitt misforstått. Klagesakene fra Nav Drammen utgjør om lag 40 prosent av saksmengden. I den andre enden av skalaen finner vi Nav Ål og Nav Krødsherad, som i 2013 ikke hadde noen klagesaker til behandling hos Fylkesmannen. Resten av sakene fordeler seg nokså forholdsmessig på de øvrige kommunene, melder Fylkesmannen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|