![]() |
|
|
Ikke penger til ny Rv. 35 i NPT Av Roy Hansen, 12.04.13 Rv. 35 er ikke nevn eller tilgodesett med noen penger i Nasjonal Transportplan som regjeringen la fram i dag. Derimot er det satt av penger til utbygging av ny E 134 gjennom Kongsberg og lytt løp i Strømsåstunnelen.
Det var store forventninger til dagens offentliggjøring av Nasjonal Transportplan for 2014 til 2023. Mange hadde håpet at de endelig skulle komme i gang med planlegging og bygging av en ny Rv. 35 mellom Hokksund og Åmot, men den ulykkesbelastede veistrekningen er ikke nevnt i det hele tatt.
Buskerud får derimot penger til en rekke andre prosjekter. Ett av dem er strekningen Damåsen til Saggrenda på E 134. I første fireårsperiode prioriterer regjeringen å starte utbygging av firefelts og tofelts vei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt på strekningen Damåsen – Saggrenda i Kongsberg kommune. Regjeringen legger stor vekt på å fjerne en flaskehals for tungtrafikken gjennom Kongsberg sentrum, samtidig som sikkerheten og miljøet i Kongsberg blir vesentlig bedre. Prosjektet er anslått å koste om lag 3,2 milliarder kroner og forutsettes finansiert ved en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Det er fattet lokale vedtak om delvis bompengefinansiering av prosjektet. Prosjektet omfatter omlegging av E 134 på en 13,2 km lang strekning. Det planlegges å bygge firefelts vei på 8,5 km av strekningen og tofeltsvei med midtrekkverk og forbikjøringsfelt på 4,7 km. Prosjektet omfatter også bygging av Darbu-nedføringen som er en omkjøringsvei rundt tettstedet Darbu og Teigen-undergangen for kryssing av jernbanen på fylkesvei 286. Det er fattet lokale prinsippvedtak om delvis bompengefinansiering av prosjektet. Det er aktuelt å legge fram bompengesaken for Stortinget i 2013, forutsatt at det blir gitt endelig tilslutning lokalt. Det vil også bli satt av statlige midler i siste seksårsperiode til bygging av et ekstra tunnelløp i E 134 Strømsåstunnelen. Men det er ikke sagt noe om en videreføring av E 134 fra Strømsåstunnelen til Langebru i Hokksund. Her er det tidligere varslet at det må bygges en ny 4-felts vei, men dette er altså ikke tatt med i NTP. ![]() Leder av hovedutvalget for samferdselssektoren i fylkeskommunen Trond Johansen (t.v) og fylkesordfører Morten Eriksrød er godt fornøyd med satsingen på E 134 og Rv. 23. (Foto: Buskerud Fylkeskommune) Fornøyd fylkesordfører Fylkesordfører i Buskerud, Morten Eriksrød, er godt fornøyd med satsingen på E134 gjennom Kongsberg og nye vei mellom Linnes i Lier og Dagslett i Røyken på riksveg 23 Oslofjordforbindelsen. - Jeg er veldig glad for at det blir full løsning for Lier og Kongsberg, og at dette blir gjennomført i første 4-års periode, sier Eriksrød. - Når det gjelder E16 på Ringerike så er vi skuffet over at det sterkt trafikkerte strekningen mellom Bjørum i Akershus og Skaret i Buskerud ikke er med i første 4-års periode, og dermed skjøvet ut i tid, fortsetter fylkesordføreren. Den pågående utbyggingen av Rv. 7 Sokna – Ørgenvika vil bli fullført i 2014. - Vi er positivt overrasket over at man prioriterer å gjennomføre en konseptvalgutredning (KVU) for riksvei 7 over Hardangervidda. De har dermed fulgt opp fylkeskommunenes innspill i saken, sier Eriksrød. Utredningen skal blant annet se på regulariteten vinterstid og hensynet til villreinen på vidda. - Vi er tidligere i uka blitt kjent med at regjeringen setter av om lag 1,5 milliarder kroner til oppstart av Ringeriksbanen i slutten av planperioden. Dette er positivt, og vi forutsetter da at det settes full trykk på planlegging i første 4-års periode, sier fylkesordføreren. Ringeriksbanen mellom Sandvika i Akershus og Hønefoss i Buskerud vil kunne redusere reisetiden med tog mellom Oslo og Bergen med inntil én time. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|