![]() |
|
|
Her er årets hagetrender Av Redaksjonen, 13.04.13 I år skal hagen være naturlig. Fargene er derimot iøynefallende. Ekspertene har talt – her er trendene vi kommer til å se mye til denne sesongen.
Like sikkert som våren, strømmer nordmenn ut i hagen når solen titter frem. Undersøkelser viser at vi stadig investerer både mer tid og penger i uteplassen, og i følge Hagebarometeret for 2013 er det tre trender som gjelder i år.
Den naturlige Selv om hagen skal være stelt, ønsker stadig flere at den også skal være naturlig. Ved å ønske både trær, bregner, mose og gress velkommen, hyller vi den nordiske naturen. Vi dyrker stadig flere spiselige vekster, som urter og grønnsaker, og ser med det at småkryp og dyr er en forutsetning for liv. Flere ønsker at dyrkingen skal være miljøvennlig. – Folk vil ha en levende hage der også dyr trives. Det har lenge vært populært å mate fuglene, men nå ser vi en økende interesse også for insekter, med for eksempel insekthotell, sier Anne Havåg Holter-Hovind, bloggeren bak Norges største hageblogg, Moseplassen. ![]() Sterke farger og kombinasjoner er «in» i år. Her ser du et eksempel på hvordan du kan gjøre din gamle benk om til noe nytt og flott. Opprørske farger Det er ikke bare planter og blomster som gjør hagen fargerik i år. Både redskaper, hagemøbler og tekstiler skal gjerne skinne. Fargene er både sterke og friske, og ønsker du å ta den helt ut, kombinerer du det hele med forskjellige mønstre. – Det finnes to hovedtrender når det gjelder farger: Enten går vi for sterke, klare farger i en brokete kombinasjon, eller så velger du et ensfarget uttrykk. De mest populære tulipanene akkurat nå er for eksempel de flerfargede Rembrandt-tulipanene, sier Jasper van der Zon, sjefdesigner for verdens største blomsterhage, tulipanparken Keukenhof i Nederland. Ute enda mer inne Interiørinteressen har vært stor de siste årene, og nå fortsetter trenden utendørs. I utesesongen tar vi med oss inneaktiviteter som lesing, spising, soving og leking med ut, og uteplassen innredes deretter. Flere benytter seg også av hagearkitekter og gartnere for å få sin drømmehage. – Vi bruker stadig mer tid i hagen til å være sammen og slappe av. Det fører til at vi vil ha større uteplasser og flere sittemøbler, og vi innreder hagerommene slik vi innreder innendørs. Når vi er ferdige med en uteplass, går vi videre og fortsetter med neste, sier Anne Havåg Holter-Hovind. ![]() Å ha kurver og blomsterpotter med urter eller grønnsaker, er blitt en stor hit de siste årene. Her ser du hvordan det kan bli om du pynter med noe friskt. Hagebarometeret Hagebarometret er en årlig rapport som utarbeides av Plantasjen og HUI Research. I årets undersøkelse, som ble utført i februar 2013, ble over 3.000 forbrukere i Norge, Sverige og Finland spurt om sitt synspunkt på forskjellige hagespørsmål. Rapporten har som mål å presentere fakta og tilby ny kunnskap om utviklingen i hagebransjen. – Hagebarometeret gir oss en bedre forståelse av hvordan kundene tenker og hva de drømmer om. For oss er det viktig at vi deler med oss av den innsikten. Som Norges og Nordens ledende hagesenterkjede har vi en ambisjon om å gjøre kunnskapen og inspirasjonen tilgjengelig. Det er derfor vi satser på Hagebarometeret, sier Rolf Baisgård, administrerende direktør i Plantasjen Norge AS. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|