![]() |
|
|
Enklere å ta ansvar for firbente Av Redaksjonen, 01.07.11 Takket være elektronisk identitetsmerking har 208.498 hunder og katter blitt merket i Norge siden 2007. Nå er en ny merkekampanje i gang.
«Catwoman» er gjennomgangsfiguren i kampanjen. Målet er å få flere hunde- og katteeiere til å merke sine firbente før ferien. Gevinsten for eierne er kostnadsfri forsikring i tre måneder og større mulighet for å bli gjenforent med sitt familiedyr dersom det skulle forsvinne i ferien.
Siden 2007 har 64.727 katter og 143.771 hunder blitt merket med en liten identitetsbrikke under huden i nakken. Sammenlignet med 2007 er det nå dobbelt så mange katter som blir merket. Økningen for hunder er 30 prosent. Roser katteeiere - Det er flott at 55.413 katter nå er merket i Oslo og Akershus, sier Marie Modal, president i Veterinærforeningen. Modal påpeker at det fortsatt er en lang vei å gå før alle katter er merket. I 2010 ble 21.000 katter merket av de 80- 90.000 som ble født i Norge. Av de rundt 640.000 kattene som lever i Norge er 164.189 merket. Fylkesoversikten viser at det er store forskjeller i antall merkede katter. Hund og katt Mens 20-25 prosent av landets rundt 640.000 katter er merket, er mellom 80-90 prosent av landets 450.000 hunder merket med en ID-brikke. - Siden ID-merkingen på hund har kommet lengst, satser vi nå ekstra på merking av kattene, sier Modal. Brekk støtter Landbruks-og matminister Lars Peder Brekk er positiv til kampanjen for merking av kjæledyr. - Det er viktig at dyreeierne tar på alvor ansvaret som følger med å ha et kjæledyr, sier Lars Peder Brekk. Samarbeid Viking redningstjeneste, forsikringsselskapet Gjensidige, Dyrebeskyttelsen Norge og Norsk Kennel Klub står bak kampanjen som organiseres av Dyreidentitet. Fakta: Den norske veterinærforening er en interesseorganisasjon for veterinærer i privat og offentlig sektor. Foreningen arbeider for en hygienisk og etisk matvareproduksjon, dyrenes helse og velferd og er hovedaktør på veterinærfaglig etterutdanning. Foreningen ble etablert i 1888 og forhandler lønns- og arbeidsvilkår for sine medlemmer. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|