![]() |
|
|
Norge trenger tydelige krav til sikre veier Av Redaksjonen, 05.12.12 Statens havarikommisjons rapport fra dødsulykken i Søgne på E 39 i september 2010 viser at Norge har langt igjen når det gjelder å definere en standard for trafikksikre veier.
- Dersom vi stiller krav til en sikker fører og til et sikkert kjøretøy, bør vi også ha tydelige krav til hva som er en sikker vei, sier direktør i Vegtilsynet, Trude Tronerud Andersen.
Manglende veiperspektiv Vegtilsynet har gjennomgått rapporten fra Statens Havarikommisjon og ønsker større oppmerksomhet rundt veiens rolle ved trafikkulykker. Dersom forhold ved veien ikke er medvirkende årsak til ulykken eller til skadegrad, mener Vegtilsynet at slike konklusjoner bør komme fram i rapporten. Hvis årsaken til at veiperspektivet er utelatt er at det ikke finnes klare krav til Statens Vegvesen, bør rapporten likevel kunne komme med tilrådinger som viser ønsket sikkerhetsnivå på veiene. – Det er for enkelt å legge ansvaret på fører og kjøretøy når trafikkulykker skal forklares. Skal vi lære av ulykkene må de sees som systemfeil der fører, kjøretøy og vei er variabler i en samlet forståelse, sier Tronerud Andersen. Må tenke nytt Tronerud Andersen mener vi må tenke nytt hvis vi skal komme videre i arbeidet med færre alvorlige ulykker. – Ideelt sett burde vi hatt så sikre veier at det ikke er fare for liv og helse selv om feil begås, miner hun. – I den virkelige verden er det et stykke fram, og på veien dit kan det å fastsette minimumskrav være fornuftig. Skal føre tilsyn med Statens Vegvesen Vegtilsynet vil gjennom tilsynsprogrammet i 2013, og framover, gjennomføre flere tilsyn som tar for seg system og praksis hos Statens Vegvesen når det gjelder sikkerhet på det eksisterende veinettet. Blant annet setter den nye veisikkerhetsforskriften krav om at eventuelle mangler i sikkerheten på riksveinettet skal identifiseres og håndteres. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|