![]() |
|
|
Unngå brann om bord - ta enkle forholdsregler Av Redaksjonen, 19.05.14 I starten på sesongen er det veldig viktig å sjekke både det elektriske anlegget, drivstoffslanger, og eventuelt gassinstallasjonen om bord. Søndag kunne det gått veldig galt. To fritidsbåter brant ned til ripa, og seks personer måtte hoppe i sjøen.
Heldigvis ble ingen alvorlig skadet i de to alvorlige hendelsene hvor den ene var i Drammensfjorden. Brann om bord kan være skjebnesvangert, fordi det er så mange kilder til at den kan eskalere. Farlige gasser utvikler seg ofte uten at en merker det. En liten feil på det elektriske anlegget kan gjøre situasjonen meget kritisk. Du kan selv gjøre mye for å redusere farene for brann om bord.
Følgende rapport kom fra mannskapet på redningsskøyta «Bergesen d.y.» like etter hendelsen: På vei hjem fra et oppdrag ved Steilene i dag kom det en melding på VHF-radioen om at det var full brann ombord på en fritidsbåt ved Ostøya. Vi kjørte med full fart mot posisjon for å bistå med hjelp. Da vi kom frem så hadde allerede folket om bord på havaristen fått hjelp og blitt plukket opp av en annen fritidsbåt, så da tok vi oss an slukningsarbeidet. Vi koblet brannkanon og begynte å slukke ilden, men det var i stort sett umulig fordi båten var helt overtent. Vi spylte vann med to kanoner og etter en stund kom også brannvesenet og vi spylte så pass mye vann at båten sank til bunns ved omtrent en meters dybde, og da sloknet brannen. Ved slike situasjoner er det veldig viktig å huske på at det er fare for eksplosjon (det var fortsatt 400 liter diesel ombord på denne båten) og at gassen fra den brente plasten er veldig farlig å puste inn, og at det i tillegg er veldig høy temperatur, noe vi følte på 30-40 meters avstand. Vi brukte arbeidsdrakt, hjelm med visir og «flash gir»; lue og hansker for ikke å risikere brannskader på hendene og hodet. Båten ble helt ødelagt, men personene ombord klarte seg og det er selvfølgelig det viktigste. 10 gode råd for å unngå brann 1. Søl ikke med bensin eller olje. 2. Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres av fagfolk. 3. Ildsfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring. 4. Husk minst ett 2-kilos pulverapparat til brannslukking. 5. Luft ut motorrom. Bruk nesen for å finne lekkasjer. Gass legger seg ofte langs kjølen, og er derfor vanskelig å oppdage. 6. Stopp motoren straks hvis du merker lekkasje. 7. Stopp motoren og slokk åpen flamme når du skal fylle bensin eller olje. Ha brannslukkingsapparatet for hånden. 8. Ved brann kan tanker eksplodere. Ha flytemidler klar til bruk og vær forberedt på å forlate båten. 9. Steng alle utløp for bensin, gass eller olje når turen er avsluttet. Røykfri båt, samt vær varsom med bruk av åpen flamme. Tøm askebegre og slukk levende lys før du legger deg. 10. Monter gassdetektor og røykvarsler. ![]() Det blir fort dramatisk når det tar fyr i en fritidsbåt. Plast kombinert med drivstoff brenner godt og brannen utvikler seg som regel med stor fart. (Foto: Redningsselskapet) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|