![]() |
|
|
– Få «Buss for tog» på skinner Av Redaksjonen, 02.07.12 NSB har fortsatt mye å gå på før de blir like gode til å kjøre på asfalt som på skinner. Det mener Forbrukerrådet etter å ha undersøkt NSBs «Buss for tog»-tilbud som rammer mange av togpassasjerene på Østlandet denne sommeren.
Reisene er for dyre, det tar for lang tid og hensynet til passasjerene må bli bedre, mener Forbrukerrådet. Mange passasjerer får et dårligere reisetilbud når Jernbaneverket oppgraderer jernbanen i Oslo-området i tiden frem til 6. august. Over tre dager forrige uke undersøkte Forbrukerrådet informasjonen og reiseopplevelsen og med NSBs «Buss for tog»-tilbud. Resultatet var langt fra oppløftende.
– NSB burde ikke kalle det «Buss for tog», men «buss og tog», sier Anne Haabeth Rygg, fagdirektør for samferdsel i Forbrukerrådet. – De opptrer som de er to forskjellige selskap, ett som kjører buss mellom togstasjoner og ett som kjører tog. Hun mener det ikke er i tråd med passasjerenes forventninger som har kjøpt én billett for én reise med ett selskap. NSB opplever avvik hvert eneste år, både planlagte og uforutsette. – Vi må kunne forvente at det går på skinner – også på veiene. NSB har fortsatt et reserveløsningssystem som er tilpasset best mulig for NSB, men ikke for de reisende, sier hun. Ikke fornøyd Forbrukerrådet er ikke fornøyde med opplevelsene totalt. – Vi har dessverre hatt for mange negative opplevelser. Inntrykket er likevel at det ikke like kaotisk som ved stengningen i fjor sommer, sier Rygg. Hun synes det er positivt at NSB nå sørger for bedre organisering på Oslo S enn tidligere, men mener de har en del å gå på når det gjelder andre stasjoner. Hun gir også ros til bakkemannskapene som har god oversikt og prøver så godt de kan å hjelpe når planleggingen ikke strekker til. Personene som testet reiserutene opplevde at togene stort sett gikk i rute, men at reisetiden ble betraktelig lengre enn den kunne vært med mer sammenhengende transport. – Det oppstår problemer når bussene enten ikke kommer frem i tide, eller når passasjene ikke finner frem til sin overgang på stasjonsområdet. For dem har reisetiden blitt betraktelig lengre enn den kunne vært med mer sammenhengende transport, sier Rygg. Etterlyser reduserte priser Forbrukerrådet reagerer på at NSB ikke reduserer prisene sine i ukene med «Buss for tog», i motsetning til Flytoget. Rådet ber NSB på nytt vurdere å tilby sine kunder «fryst» måneds- og årskort frem til 6. august når det normale togtilbudet er tilbake. På den måten vil passasjerene har mulighet til å velge alternative reisemåter som gjør at de kommer raskere frem. – Vårt inntrykk er dessverre at NSB er mer opptatt av å få pengene fra passasjeren enn at passasjeren kommer frem når de skal. Vi kunne tenke oss at de tok et samfunnsansvar og informerte om andre reisealternativ. Det gjør de heller ikke, og i stedet blir reisen både lang og oppstykket, sier Rygg. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|