![]() |
|
|
11 personer omkom i trafikken i mai - 5 i pinsehelga Av Redaksjonen, 02.06.20 Totalt omkom 11 personer i trafikken i løpet av mai måned og i pinsehelgen var det hele fem som ble drept på veiene. Menn er fortsatt overrepresentert og voksne menn er minst like utsatt som unge menn.
Av de 11 omkomne i mai, var altså 10 menn. 11 omkomne i mai er en liten økning fra de ti personene som mistet livet i trafikken i mai i fjor. Totalt for året er antall omkomne høyere enn i fjor – på tross av vesentlig mindre bilkjøring og trafikk. Spesielt pinsehelga ble dramatisk med hele fem dødsulykker, melder Trygg Trafikk.
– Politiet melder at de stadig tar flere som kjører for fort, og da er det på tide at folk tar til vettet og heller finner andre arenaer å leke på, sier seniorrådgiver i Trygg Trafikk Bård Morten Johansen. Pinsehelga ble en trist trafikkhelg med hele fem dødsulykker. Totalt har 42 personer omkommet i trafikken i år. På samme tid i fjor var det 39 omkomne. Det er et dårligere resultat enn mange hadde forventet tatt i betraktning reiserestriksjonene som ble iverksatt. Ti av de elleve omkomne i mai, var menn. Seks bilførere, tre MC-førere, én bilpassasjer og én fotgjenger mistet livet denne måneden. To av de omkomne var i aldersgruppen 16-24 og to var i gruppen 45-64 år. Alder på fire av de omkomne er ikke klarlagt enda. Over 8 av 10 omkomne i trafikken er menn Av de 42 som har omkommet så langt i år, er hele 35 menn. Det betyr at 83 prosent av de som har mistet livet i trafikken i år, er menn. – Vi vet at det er flest menn som blir tatt i å kjøre for fort, og at de oftere blir hardt skadd eller omkommer i trafikken. Resultatene ville blitt mye bedre med bare kvinner på veien. Det er syv kvinner som har mistet livet i trafikken så langt i år, der én omkom nå i mai. Nå er det på tide at menn lærer av kvinner i trafikken, sier Johansen. På denne tiden i fjor hadde 11 kvinner og 28 menn omkommet i trafikken. Høy andel singelulykker Seks av de omkomne i mai omkom som følge av en «singelulykke». Det er en høyere andel enn vanlig. Singelulykke kan for eksempel være en utforkjøring. To av singelulykkene har vært MC-ulykker. – Med færre biler på veien er det økt risiko for at flere råkjører. Og denne typen ulykker skjer typisk når farten har vært for høy og vi mister kontrollen i en sving, sier Johansen. Fortsatt null omkomne i Vestland Vestland er det eneste fylket i Norge uten dødsulykker i år. Det er en gledelig nedgang fra tre omkomne på samme tid i fjor. - Det er veldig godt nytt å se nullen i Vestland fylke så langt i år. Samtidig vet vi at dette fort kan endre seg, og jeg er urolig for sommeren med mye ferietrafikk her vest. For at denne utviklinga skal holde fram er vi avhengige av at trafikantene kjører etter forholda, konsentrerer seg om det som skjer på veien og kjører rusfritt, sier Knut Olav Røssland Nestås, regionleder i Trygg Trafikk Vestland. I nabofylkene Rogaland og Møre og Romsdal har det vært en dødsulykke så langt i år. For Møre og Romsdal kom den nå i mai. Vestfold og Telemark har i år hatt en negativ utvikling i dødsulykker sammenlignet med 2019. To personer omkom i trafikken i fylket i løpet av de første fem månedene i fjor mot åtte i samme periode i år. Denne måneden hadde Vestfold og Telemark to dødsulykker. Viken er likevel det fylket med flest dødsulykker så langt i år, 12 personer bosatt i fylket har mistet livet i trafikken så langt i 2020. Verken Trøndelag eller Nordland opplevde dødsulykker i trafikken i mai. Totalt for året har Nordland en liten nedgang i antall omkomne fra året før, mens Trøndelag har en liten økning. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|