![]() |
|
|
Vi pynter på virkeligheten i sosiale medier Av Redaksjonen, 27.12.13 En fersk undersøkelse viser at én av fire nordmenn har fremstilt virkeligheten som bedre enn den faktisk er i sosiale medier. Det er ungdom som skryter mest, og hele 40 prosent mellom 16-24 år har gjort det.
– Det er paradoksalt at vi skryter opp livene våre på Facebook når undersøkelsen viser at vi blir nedstemt av all lykken i sosiale medier, sier Kathrine Dollst Kvinnsland i UngHjelp.
Undersøkelsen er gjennomført av Respons Analyse blant et representativt utvalg av befolkningen på oppdrag av UngHjelp, en ungdomsorganisasjon som jobber for å skape dialog og åpenhet rundt ungdom og psykisk helse. Et av UngHjelps viktigste virkemidler er å dele ekte historier på nettsidene sine og på Facebook. – Når den dominerende trenden er å dele det perfekte i sosiale medier, blir totalinntrykket av alle de perfekte øyeblikkene en verden som feilfri og vanskelig å leve opp til. Vi vet at dette er tøft for ungdom med psykiske problemer. Derfor synes vi det er viktig å stoppe opp for å diskutere hvordan vår atferd i sosiale medier påvirker andre, sier Katrine Dollst Kvinnsland, leder i UngHjelp. Hun understreker at et ærligere Facebook ikke betyr at vi ikke skal dele de positive historiene. 6 av 10 synes det er for mye lykke UngHjelp har de siste ukene skapt debatt med Facebook for real – en kampanje som tar til orde for en ærligere bruk av sosiale medier. Nå viser den ferske undersøkelsen at hele 60 prosent av befolkningen mener at statusoppdateringene vi deler i sosiale medier, i for stor grad er de lykkelige øyeblikkene. – Vi tror sosiale medier kan brukes på en bedre måte. Ved å tørre å være oss selv vil samtalene og historiene bli rausere og mer inkluderende – også for de av oss som har det aller vanskeligst. Vi synes det er trist at folk føler at det er nødvendig å skjønnmale sin egen hverdag for å bli likt. Det er ikke slik det bør være, og nå viser også undersøkelsen at folk har fått nok, sier Dollst Kvinnsland. Seks av ti unge blir nedstemt av selvskrytet Tallene viser at nordmenn ofte føler seg nedstemt av alt selvskrytet i sosiale medier. Hele 30 prosent av befolkningen har blitt nedstemt av andres lykkelige fremstillinger i sosiale medier. Paradoksalt nok er det de unge som skryter mest selv, som lar lykkehistoriene gå mest innpå seg. Hele seks av ti fra 16 til 24 år har blitt nedstemt av å observere andres lykkelige liv i sosiale medier. Vil lage nye Facebook-regler For å skape debatt om hvordan vi bruker sosiale medier, har UngHjelp lansert et forslag til nye Facebook-regler. Reglene var satt på spissen gjennom bruk av humor og ironi, og har fått både skryt og kritikk de siste ukene. – Vi var nødt til å sette ting på spissen for å skape en viktig debatt. Facebook-reglene våre var bare et innspill for å sette i gang debatten. Vi tror ikke på noen strenge regler for atferd på Facebook, men tror det kan være behov for å få på plass noen mentale huskeregler som hjelper oss til å bruke Facebook på en best mulig måte. Disse huskereglene er vi nødt til å lage sammen. Derfor inviterer vi alle til å lage egne Facebook-regler, slik at vi sammen kan diskutere og bli enige om hvordan vi kan bruke sosiale medier på en best mulig måte – for alle, sier Dollst Kvinnsland. ![]() – Det er paradoksalt at vi skryter opp livene våre på Facebook når undersøkelsen viser at vi blir nedstemt av all lykken i sosiale medier, sier Kathrine Dollst Kvinnsland i UngHjelp. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|