![]() |
|
|
Sjokkerte opposisjonen med enorm kuttliste Av Roy Hansen, 22.06.16 Normalt vedtas tertialrapporten i kommunestyret uten store sverdslag. Men i dagens kommunestyre ble det rabalder da Adrian Tollefsen la fram forslag på ting han ville ha utredet. Listen var langt fra spiselig for opposisjonen.
Rapporten for 1. tertial i år viser et merforbruk i seksjonene med 13,8 mill. kroner. Men ettersom det er noen poster som går rette veien er forventet merforbruk (budsjettsprekk) på kun 4,6 mill. kroner - beregnet for hele året.
Saksordfører Sverre Pedersen (AP) var bekymret over overskridelsene og gjorde et poeng av at vedtaket om å utsette og utrede kommunereformen videre ikke ville gjøre situasjonen bedre for rådmannens allerede overlastede budsjettposter. Men kritikken fra AP i første runde skulle blekne helt etter at Adrian Tollefsen gikk på talerstolen med et forslag som ingen engang kunne drømt om. Igjen satt opposisjonen med et solid «hakeslepp» og måtte på nytt ut i et gruppemøte som varte og rakk. «Smørbrødlista» som Tollefsen kom med var nemlig lang og veldig vanskelig å svelge. Bakgrunnen for forslaget fra Tollefsen og posisjonen er den økonomisk vanskelige situasjonen kommunen er i. Blant annet fremhevet Tollefsen gjeldssituasjonen og ville at rådmannen skulle bruke tiden fram til budsjettfremleggelse med å utrede de ulike postene i forslaget. Reagerer sterkt Jørgen Firing (AP) reagerte sterkt på forslaget og på måten det ble lagt fram på. Det har nemlig vært «takt og tone» å legge fram forslag til omfattende endringer i god tid før møtene slik at alle partigruppene kunne danne seg en mening om innholdet på forhånd. Men i dag fikk de altså «hakeslepp». Firing mente at forslagene burde vært fremmet som en interpellasjon og tatt til høsten, men det mente Tollefsen ville være for sent for at rådmannen skulle kunne gjøre noe med det i forhold til neste års budsjett. Det blir uansett en formidabel oppgave for rådmann Trude Andresen, som ikke var varslet på forhånd om forslagets innhold. Og utredninger av denne størrelsesorden er ikke billige. Ber om utredning Både Tollefsen og partikollegaen Hans Kristian Sveaas understreket at dette var snakk om utredninger, og ikke nødvendigvis aktuell politikk fra deres side. Men ved å legge fram forslaget nå, mente de at rådmannen ville få rimelig tid til å se på saken. Om rådmannen er enig i det resonnementet, er kanskje tvilsomt. Høyres Hans Bernhard Sollie og KrFs Kjell E. Grønbeck var enige at dette hadde kanskje gått litt fort i svingene og at opposisjonen burde fått varsel på forhånd, men sistnevnte unnskyldte seg med at det hadde vært en veldig hektisk tid de siste ukene. Heller ikke SPs Svein Ludvig Larsen var imponert over det politiske håndverket som posisjonen vartet opp med. Forslaget om utredning ble vedtatt med 19 mot 18 stemmer. Her er den omfattende og oppsiktsvekkende listen som nå skal utredes: Øvre Eiker kommune må redusere sin gjeld og skaffe handlingsrom for fremtidig utvikling av kommunen. For å gjennomføre flere større satsninger, herunder skolebehovsplan, helse- og velferdsplan og lignende må det for de kommende år frigjøres i størrelsesorden om lag 30 millioner kroner hvert år. Posisjonen fremmer derfor tillegg til tertialrapporten for å varsle rådmannen i god tid, og gi anledning til å utrede konsekvenser av forslagene før rådmannen legger frem sitt budsjett for 2017. Kommunestyret ber rådmannen utrede og beregne effekten av disse tiltakene og legge det frem i forbindelse med budsjettforslaget for 2017: Skoleseksjonen 1. En utsettelse på investeringer i skolebehovsplanen i 6 år, altså en investeringsfrys i skoler frem til og med 2022. 2. En vurdering av effekten av justering av skolekretser. Samfunnsutviklingsseksjonen 1. En økning i vann- og avløpsgebyrene på 35 prosent. 2. Å etablere et eiendomsaksjeselskap hvor Eikertun, rådhuset, barne- og ungdomskolene, de kommunale idrettshaller samt teknisk sentral med tilhørende gjeld overdras. Selskapet får i oppdrag å drive disse byggene etter forretningsmessige prinsipper, samt å planlegge, finansiere og bygge fremtidige formålsbygg for kommunen. Kommunen forplikter seg til å leie byggene tilbake etter nærmere angitte vilkår. 3. Å selge Øvre Eiker Stadion og Ungdomsskoletomta i markedet. 4. Å selge Kommuneskogen. 5. Å konkurranseutsette vaktmestertjenestene og renholdstjenestene. Helse og omsorgsseksjonen 1. Å avvikle/konkurranseutsette vaskeriet ved Eikertun. I konkurransegrunnlaget skal det legges til rette for at vernebedrifter kan forfordeles slik loven gir åpning for. 2. Å konkurranseutsette hjemmetjenesten og hjemmesykepleien, herunder korttidsavdelingene ved nye Eikertun som ikke er del av institusjonen Eikertun. 3. Å flytte demenstilbudet ved Grevlingstien til Eikertun innen 01.01.2018. Service- og fellestjenesteseksjonen 1. Å konkurranseutsette drift IKT-tjenestene, herunder blant annet, men ikke begrenset til, overflytting av data fra, og utfasing av egne servere og drift, til ekstern serverdrift Kulturseksjonen 1. Å vurdere konkurranseutsettelse av svømmehallene. I vurderingene må rådmannen vurdere særskilt om det er juridisk rom for å tilby svømmeklubben(e) å overta driften mot betaling. 2. Å redusere tilskuddet til stiftelsen Vestfossen Kunstlaboratorium med 5 prosent. Generelt 1. En årlig reduksjon av samlede investeringer på 10 prosent hvert år frem til 2026. 2. Å si opp leiekontrakten med EEU på Grevlingstien med virkning fra 01.01.2018 samt be EEU selge Grevlingstien til det private markedet fra samme dato. 3. Å be EEU avhende boenhetene på Trygdepensjonatet til beboerne, for deretter å si opp leiekontrakten på Trygdepensjonatet med EEU med virkning fra 01.01.2020. 4. Å fortsatt drive et kommunalt tilbud til beboere på Trygdepensjonatet som har valgt å kjøpe sin leilighet. Begrunnelse: Øvre Eiker kommune befinner seg i en anstrengt økonomisk situasjon. For å sikre en god utvikling av tilbudet til innbyggerne også i fremtiden er det helt nødvendig å utrede og gjennomføre tydelige strukturelle grep som gjør at Øvre Eiker kommune har nødvendig økonomisk og faglig handlingsrom for å videreutvikle seg inn i fremtiden. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|