![]() |
|
|
Ampert da Bane Nor orienterte om dobbeltspor Av Roy Hansen, 20.06.17 Det ble tidvis ampert på folkemøtet i går kveld da Bane Nor skulle informere om planene for et dobbeltspor mellom Gulskogen og Hokksund. Rune Isachsen mente rapporten var tendensiøs og dette fikk prosjektlederen til å reagere.
Det var fullsatt sal da Bane Nor inviterte til folkemøte sammen med Øvre Eiker kommune. På dagsorden sto høringsforslaget til kommunedelplan som nå er sendt ut med frist i begynnelsen av september.
Møtet ble innledet av ordfører Ann Sire Fjerdingstad, som kunne fortelle at de som politikere hadde jobbet for et dobbeltspor med to tog i timen i flere 10-år. Hun var derfor glad for at stortinget hadde satt av penger til den videre planleggingen selv om selve utbyggingen ikke er tatt med i Nasjonal Transportplan (NTP). Hun kommenterte også ryktene om at politikerne i Øvre Eiker hadde fått munnkurv etter at planene ble kjent i Øvre Eiker. - Vi ble enige om ikke å gå med noe før politikerne i Nedre Eiker hadde fått samme informasjon. Det er grunnen, sa hun. Hun informerte også om at det ville bli et eget informasjonsmøte på Steinberg kommende mandag i et håp om å tone ned Steinberg stasjon på dette møtet. Det greide hun ikke. ![]() Det var full sal i rådhuset og engasjementet var stort. Steinberg stilte med en stor delegasjon pluss at det var mange bønder og politikere med på dette møtet. Saken skal nå ut på høring med frist 4. september. Etter det skal politikerne i hver kommune si sitt om hvilket trasévalg de ønsker. Tendensiøs rapport? Prosjektleder Randi Mona fra Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) og prosjektleder Bent Ånund Ramsfjell i Norconsult orienterte begge om planene for et dobbeltspor slik de nå ligger ute. Det betyr i realiteten en omfattende omlegging av dagens spor - spesielt mellom Mjøndalen og Hokksund. Steinberg stasjon er «skrotet» til fordel for noen minutters raskere kjøring og høyere hastigheter, men dette er marginale forbedringer i reisetid, skal vi tro tilhørerne på møtet. En av dem som virkelig hadde latt seg provosere, var entreprenør og bonde, Rune Isachsen. Han mente Bane Nors anbefalte trasé hadde fått langt penere karakteristikker enn de andre alternativene i rapporten. - Se bare på side 34. Denne rapporten bærer preg av å være forutinntatt til Bane Nors anbefalte løsning. Det er vektlagt det negative på en helt annen måte i de andre korridorene, sa han. Rune Isachsen mente også det var feil i tallmaterialet når det gjelder hvor mange hus som blir berørt av et dobbeltspor gjennom Steinberg. Bane Nors prosjektleder lot seg provosere av Rune Isachsen og ble synlig irritert. Hun repliserte med at de hadde utredet så godt de kunne. Men det var ikke bare Isachsen som var sterkt kritisk til planarbeidet som nå ligger på bordet. Også delegasjonen fra aksjonsgruppa for bevaring av Steinberg stasjon var mildt sagt kritiske. Og selv om de får sitt eget informasjonsmøte førstkommende mandag, var de ikke nådige i sin kritikk på dette møtet. Olav Gåserød, som er leder av aksjonsgruppa for Steinberg, stilte blant annet spørsmål om det var nødvendig med høyhstighetsspor på hele strekningen. Han begrunnet dette med bygging av Ringeriksbanen og Grenlandsbanen - prosjekter som begge gjør endringer i trafikkbildet på Sørlandsbanen gjennom Eiker-bygdene. Gåserød ville også vite om hastighetsberegningene kunne stemme og om det kunne være forsvarlig å bruke så mye penger på å komme opp i 160 km/t på bare et par kilometer av strekningen. ![]() Morten Chr. Harr i Drammen Flyklubb var lite fornøyd med at Bane Nor ville ofre Hokksund Flyplass. Han kunne fortelle om en flyklubb som er størst i landet og som har aktiviteter som betyr mye for veldig mange. Jordvern og flyplass Flere bønder hadde også møtt opp for å si sitt om forslaget - spesielt inn til Hokksund. Med forslaget om å legge jernbanen sør for E 134, går det nemlig med store landbruksarealer. Det mente flere var meget «umusikalsk» i forhold til nye føringer fra storting og regjering. «Sinnsykt dårlig forslag», sa leder av Øvre Eiker bondelag, Per Olav Krekling. - Dette får meg til å miste nattesøvnen, sa han og mente at det kun var pengene som rådde i denne sammenheng. Forslaget fra Bane Nor om en sørlig korridor er nemlig beregnet til å bli 1,7 milliarder rimeligere enn å gå gjennom Steinberg. Også Ingjerd Loe, som blir direkte berørt av planene, var sterkt kritisk til bruken av det hun mente var prima landbruksareal i kommunen. Hun stilte også spørsmål ved om arealbruken var riktig beregnet ettersom serviceveier og tilførselsveier som jernbanen trenger, ikke synes å være tatt med i beregningene. Morten Chr. Harr i Drammen Flyklubb var naturlig nok bekymret for flyplassens fremtid. Og Randi Mona fra Bane Nor slo fast at med det sørlige alternativet, var det ikke plass til noen flyplass av hensyn til sikkerheten. Sporet vil nemlig komme inn i sørenden av dagens flystripe. Noe alternativ til flyplassen hadde hun heller ikke. Vil ha tog Kritikken var tidvis så krass og de negative innleggene så mange at prosjektleder Randi Mona stilte salen spørsmål om de ville ha to tog i timen med senere mulighet til å øke til fire i timen. Hun fikk positivt svar på det, men det var helt klart at jordverninteressene og ikke minst aksjonsgruppa for bevaring av Steinberg stasjon, ikke har sagt siste ord i denne saken. Det ble også stilt en rekke spørsmål som Bane Nor og Norconsult ikke kunne svare på. Det lovet de å komme med til neste møte. I morgen er det møte om planen som berører Nedre Eiker kommune i Drammen. Og så er det altså varslet et nytt møte på Steinberg neste mandag. Se video som omhandler forslaget til trasé her: Du kan lese mer om prosjektet og planene HER ![]() « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|