![]() |
|
|
Storstilt kultursatsing i skolen Av Redaksjonen, 31.08.10 Ikke mindre enn 32 000 skoleelever ved 148 barne- og ungdomskoler vil i løpet av skoleåret få tilbud om et svært variert og spennende kulturtilbud gjennom Den kulturelle skolesekken i Buskerud.
Med hele 48 skreddersydde kunst- og kulturproduksjoner på veien, kan vi trygt hevde at dette er en stor årlig begivenhet. Den kulturelle skolesekken skal sikre at alle skoleelever skal får et tilbud om kunst og kulturopplevelser uavhengig av hvor de bor. Få er klar over omfanget på tilbudet.
- I skoleåret 2010-2011 skal ikke mindre enn 48 forskjellige kulturproduksjoner besøke fylkets skoler. Vi er stolte av å kunne bidra til at barn og unge i fylket får sjansen til å oppleve kunst og kultur av så høy kvalitet, sier Lill C. Jacobsen, koordinator for Den kulturelle skolesekken. Hun kan fortelle om et svært variert program for dette skoleåret. Skolene vil i år få mulighet til å oppleve en rekke spennende produksjoner innen kunst, teater, musikk, litteratur og film. Den kulturelle skolesekken regionalt koordineres av Buskerud Fylkeskommune, og produksjonene skjer i samarbeid med veletablerte kunst og kulturinstitusjoner, som Brageteateret, Rikskonsertene, Fylkesbiblioteket og Kunstnersenteret i Buskerud. Konserttilbudet produseres via Rikskonsertenes skolekonsertordning og omfatter ulike musikkstiler og uttrykk. Scenekunst produseres av Brageteateret eller formidles gjennom Norsk Scenekunstbruk. Med dem flyttes teatersalen rett inn i gymsalen. Visuell kunst produseres av Pilotgalleriet og gir et mangfold av uttrykk. Utstillingene spenner fra tegninger til utfordrende videokunst. Litteraturtilbudet produseres av fylkesbiblioteket og tilbyr skoleklasser et utvalg av forskjellige litteraturformidlinger og forfatterbesøk. Kulturarv tilbys i form av bestillingstilbud innen arkeologi, nyere tids kulturminner og Buskeruds historie på nett via www.historieboka.no. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|