![]() |
|
|
NKP om vikarbyråkratiet og kollektivtilbud 19.02.12 Buskerud og Vestfold distrikt av NKP sier klart nei til vikarbyrådirektivet. De uttaler seg også om kollektivtilbudet i to uttalelser etter årsmøtet 16. februar 2012. Her er uttalelsene: Vikarbyrådirektivet vil føre til økt brukt av midlertidig ansatte, svekke fagbevegelsen og være et direkte angrep på arbeidsfolks rettigheter.
Denne situasjonen med direktivet er ikke unik. En innføring av vikarbyrådirektivet viser at høyresiden i AP går imot deres største allierte, LO. Kanskje snart fagbevegelsen må tenke seg om hvem som er arbeidernes representanter i politikken. Ja-siden argumenterer for vikarbyrådirektivet med at det vil rydde opp i vikarbransjen. Dette er en annen måte å hevde at fagforeningene er ute av stand til å ta opp denne kampen. Buskerud og Vestfold distrikt av NKP mener at man bare gjør vondt verre ved å forskyve maktbalansen mellom fagforening, stat, investorer og EU ytterligere mot EFTA-domstolen, investorene, og deres nikkedukker. En annen vinkling som også er aktuell er spørsmålet om hvorfor AP, regjeringen, og stortinget ikke klarer å lage en lovgivning som kan bedre situasjonen i vikarbyråbransjen selv, men må ha hjelp fra EU. Kollektivsatsing Årsmøtet til Buskerud og Vestfold distrikt av NKP uttaler seg om kollektivtransporten i Buskerud og Drammensområdet. Kollektivtransporten i Drammen og Buskerud har økt i pris, fra 1. januar gikk bussprisene opp. (En gjennomsnittlig økning på 6,2 prosent.) Samtidig som enkelte avganger blir kuttet bort. Det har også blitt reduksjon i busslommer. Buskerud Kollektivtrafikk, som eies av fylkeskommunen og kommunene drives med millionunderskudd. Norges Kommunistiske Parti, ved siden av alltid å ha stått i folkets tjeneste, har alltid kjempet for et godt kollektivtilbud. I tettbefolkede strøk er partiets politikk å øke antall avganger og forbedre tilbudet. Prisene må også ned. Kollektivtransport skal drives med priser mot null, et stabilt og godt tilbud til befolkningen, med en stadig intensjon om forbedring, ikke tilbakegang. Utviklingen har nå gått så langt at det stadig er angrip på folks rettigheter til transport. Man blir presentert løyner fra både «sosialdemokrater» og «høyresida» av politikken, om trange budsjetter og behov for anbudsrunder. Situasjonen med en stadig nedskjæring av busstilbud kan sees i lys av regjeringens hig etter å gjennomføre EUs politikk og legge til rette for en økonomisk gevinst for få. Kommunistenes politikk er planøkonomi, en omveltning av økonomien, der samfunnets ressurser og overskudd blir folkets og ikke investorer og spekulanter. Derfor: Tilbudet økes og priser mot null! For årsmøtet Jørgen Hovde Distriktsleder « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|