![]() |
|
|
Stor kartlegging av trygge skoleveier i Buskerud Av Redaksjonen, 26.03.12 Elever ved 100 skoler i Buskerud har skolevei langs en fylkesvei. Ny oversikt viser hvilke tiltak kommunene vil ha gjennomført for å gjøre skoleveien tryggere. Nedre Eiker svarte aldri på undersøkelsen.
Det er fylkespolitikerne som har bedt om å få en kartlegging av trygge skoleveier i Buskerud. Kartleggingen er nå gjennomført i 20 av 21 kommuner. Nedre Eiker har nemlig ikke svart på henvendelsen.
87 fylkesveistrekninger er skolevei for elever ved 103 barne- og ungdomsskoler i fylket. I Øvre Eiker er det fire fylkesveistrekninger som er aktuelle. Undersøkelsen viser at det er behov for tiltak som gang- og sykkelvei, bussoppstilling, pendlerparkering og sikrere kryssingspunkter. Alle kommunene i fylket har innvilget skoleskyss til elever på grunn av særskilt farlig skolevei i større eller mindre grad. Stor variasjon Selv om kartleggingen viser et behov for bygging av gang- og sykkelveier og utbedring av fortau, er det også en svært stor andel av behovene som er meldt inn som handler om mindre tiltak. Eksempel på mindre tiltak: Sikring av kryss Bedre belysning Oppmerking av gangfelt Utbedring av busslommer Forbedring av parkeringsmuligheter ved skoler Kartleggingen viser derfor at det er mange ulike tiltak som kan bidra til at skoleveien oppleves tryggere. Trygghet er en viktig kvalitet Begrepet trygg skolevei henspeiler til skolebarnas eller deres foresattes subjektive opplevelse av skoleveien. Begrepet sikker skolevei brukes for å si noe om risiko for at ulykker med personskade kal skje. Med risiko menes her et produkt av sannsynligheten for at en uønsket hendelse skal inntreffe og hvilken konsekvens det vil kunne få. Trygghet er en viktig kvalitet for en attraktiv skolevei. Ofte er det en direkte sammenheng mellom hva trafikantene oppfatter som farlig og den risikoen de eksponeres for, men det er også flere eksempler på det motsatte. Gangfelt er et typisk eksempel på steder hvor fotgjengere føler seg trygge, men hvor de i mange tilfeller utsettes for høy risiko. En nærmere prioritering av tiltakene skal gjøres i samarbeid med kommunene som ledd i utarbeidelsen av handlingsprogram for fylkesveiene for perioden 2014 – 2017. Politikerne i hovedutvalget for samferdselssektoren får rapporten til orientering tirsdag 27. mars. Fylkestinget behandler den i sitt møte 26. april. Fakta: Samferdsel i Buskerud Buskerud fylkeskommune har ansvaret for fylkesveier (1800 km), kollektivtrafikk og skoleskyss, transportløyver, transporttjenesten for funksjonshemmede og transportberedskap. Fylkeskommunen avgjør hvilke prosjekter som skal gjennomføres og gir politiske føringer for utvikling av fylkesveiene. Det er Statens Vegvesen som normalt planlegger, bygger, drifter og vedlikeholder fylkesveiene på vegne av fylkeskommunen. Hovedutvalget for samferdselssektoren tar de politiske beslutningene. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|