![]() |
|
|
Buskerud Venstre sier ja til EU Av Redaksjonen, 09.02.09 For første gang går Buskerud Venstre inn for at Norge skal melde seg inn i EU. Årsmøtet gikk med 14 mot 12 stemmer inn for å åpne for en ny EU-avstemning. Buskerud Venstre legger likevel ingen bånd på sine representanter under landsmøtet i april. Det er det ikke kultur for i partiet, og det ble heller ikke foreslått under årsmøtet.
Årsmøtet støttet dessuten programmets formuleringer om behov for en lokaldemokratireform i kommunesektoren. I tillegg ønsker Buskerud Venstre at dagens fylkeskommuner bør vurderes endret til større regioner. Årsmøtet sa også ja til heroinassistert behandling slik det er foreslått i programutkastet. Årsmøtet avviste ellers programkomiteens forslag om å innføre karakterer i barneskolen, men stemte for å beholde politiets mulighet til å gjennomføre romavlytting. Uttalelser fra fylkesårsmøtet i Buskerud Venstre: 1. Grunneiere må tilbys erstatningsareal ved skogvern Erfaringer fra Trillemarka/Rollagsfjell, viser at det er behov for å tenke nytt mht erstatning av tapt skog for grunneiere. Skoger i statens eie skal kunne brukes som erstatningsarealer (makeskifte), men dette er ikke alltid mulig rundt aktuelle verneområder. Venstre ønsker å kartlegge private skogarealer som vurderes solgt. Grunneiere som rammes av vern kan eventuelt kjøpe disse. For Venstre er det viktig med et levedyktig og effektivt skogsbruk. Det kan være aktuelt å kartlegge eiendommer uten bebyggelse, altså rene skogseiendommer, og skog som ønskes fradelt. Venstre vil at det avsettes ekstra midler til kartleggingen som del av en støttepakke til vernerammede grunneiere. 2. Fylkesårsmøtet: Bygg Ringeriksbanen! I 1992 vedtok Stortinget at Ringeriksbanen skal byggjast. I 2004 løyvde Stortinget ti milliarder kroner ekstra til jernbaneformål som mellom anna skulle brukast til Ringeriksbanen. Rikspolitikarane varslar nok ein gong at jernbaneinvesteringane skal aukast. Ny Nasjonal Transportplan blir lagt fram rundt 1. mars 2009. Ringeriksbanen vil skapa meir enn 900.000 nye togreisande. Ringeriksbanen reduserer reisetida fra Oslo til Bergen med en time. Reisetida Oslo-Hønefoss blir 30 minutt. Dette vil redusere biltrafikken, køane og CO2-utsleppa. Ringeriksbanen er avgjerande for ein moderne og framtidsretta Bergensbane. Noregs største reiselivsregion Hallingdal vil med dette ta eitt skritt i retning av å bli ein grøn reiselivsregion. Buskerud Venstre krev at Ringeriksbanen står ferdig seinast i 2019. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|