![]() |
|
|
Millioner opp i røyk på sjøen Av Redaksjonen, 03.07.09 Verdier for over 32 millioner kroner gikk opp i røyk på sjøen i fjor. TrygVesta gir deg her noen gode råd for sikkerhet til sjøs. ![]() Vær nøye med sikkerheten når du er i båt, understreker Roald Stigum Olsen i TrygVesta - her om bord i båten Ruro. I 2008 ble det registrert 225 branner om bord på fritidsbåter i Norge. Dette utgjorde ifølge tall fra Finansnæringens Hovedorganisasjon verdier for over 32,8 millioner kroner. Det er mange tiltak du kan gjøre for å øke sikkerheten til sjøs, blant annet sørge for redningsvest til alle, installere røykvarsler og brannslukningsapparat, og passe på at gasstilførsel stenges etter bruk. Motor og drivstoff Bensingass er tyngre enn luft og vil kunne samles i bunnen av båten under drivstoffylling, vedlikehold eller ved en lekkasje. Sørg for effektiv ventilasjon i motorrommet og husk alltid å lufte ut motorrommet før du starter motoren. Hold det ryddig og rent. Pass på at slangeklemmer sitter godt fast og at det ikke er sprekkdannelser i slangene. Elektrisk anlegg Alle kurser skal ha sikringer og det må kun brukes ledninger som er godkjent for bruk i båt. Koblingspunkter og tavler skal være installert der det er god lufting og tilrettelagt for ettersyn. Overlat installasjon og reparasjoner til fagfolk. Kokeutstyr Alle kokeplasser må være forsvarlig skjermet med for eksempel metallplater både under, på siden og over flammen. Propanbeholder skal være plassert i en kasse på dekk eller i et gasstett rom med drenering over bord. Det skal også være god ventilasjon der propanbrenneren er plassert. Rør, koblinger, slanger og gjennomføringer må kontrolleres jevnlig for lekkasjer. Propangass er tyngre enn luft og vil som bensingass kunne samles i bunnen av båten. Brannvernregler om bord: 1. Monter røykvarsler og eventuelt gassalarm i båten. 2. Søl ikke med bensin eller olje. 3. Elektriske anlegg, koke- og varmeapparater må installeres og repareres av fagfolk. 4. Brannfarlige væsker må oppbevares i godkjente kanner og sikres mot slingring. 5. Husk minst ett 6-kilos brannslokkeapparat lett tilgjengelig. Større båter med kabin bør ha brannslokkingsutstyr som kan nås både inne- og utenfra. 6. Luft ut motorrommet før du starter motoren. 7. Oppdager du bensin-, gass- eller oljelekkasje – stopp motoren. 8. Skal du fylle drivstoff eller olje – stopp motoren og slokk all åpen flamme. 9. Ha flytemidler klar til bruk og vær forberedt på å forlate båten ved brann. 10. Steng tilførselen for bensin, gass og olje når turen er avsluttet. Kilde: TrygVesta og Norsk Brannvernforening Fakta: Anslagsvis er det over 500.000 fritidsbåter over «jollestørrelse» i Norge. Fritidsflåten representerer store økonomiske verdier. De siste tre årene er det blitt meldt mellom 8.000 og 10.000 skadetilfeller årlig til forsikringsselskapene. Erstatningene har variert mellom 325 og 414 millioner kroner. Tyveri- og havariskader står for størsteparten av erstatningene. I 2008 ble det registrert 225 båtbranner med total skadekostnad 32,8 millioner kroner. Se reportasjen «Trygg til sjøs» HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|