![]() |
|
|
Millimetere fra å bli spiddet – kan bli tiltalt Av Roy Hansen, 23.11.07 Sjåføren som sist mandag var noen få millimeter fra å bli spiddet av autovernet i Skarragata i Vestfossen, kan risikere å bli tiltalt for uaktsom kjøring. Sjåføren - en mann i 30-åra fra Drammen er fratatt førerkortet foreløpig. Vegvesenet skal nå fjerne det livsfarlige rekkverket.
Det var sist mandag at en buss fra Nettbuss kjørte over betongblokkene som danner autovernet nederst i Skarragata. På toppen av blokkene er det montert langsgående stålrør, og disse kom inn i bussen. Sjåføren var bare millimetere fra å bli spiddet, mens den eneste passasjeren i bussen ble truffet i armen.
Sjåfør avhørt - Vi har avhørt sjåføren og ettersom vi ikke har fått noen fullgod forklaring på ulykken, er mannens førerkort beslaglagt midlertidig på grunn av det vi tror er uaktsom kjøring. Det var ikke spesielt glatt på ulykkesstedet og bussen var på vei opp Skarragata, sier politiførstebetjent Bård Olav Fossan ved Øvre Eiker lensmannskontor. Bussen ble etter ulykken kjørt til Biltilsynet for undersøkelser, men så langt tyder ingenting på en teknisk svikt. Kvinnen som ble skadet i ulykken, hadde smerter i den ene armen og ble kjørt til sykehuset i Kongsberg for undersøkelse. Hun skal ha blitt skrevet ut samme dag. Vegvesen fjerner rør Statens Vegvesen i Buskerud var på ulykkesstedet kort tid etter at bussen hadde kjørt over autovernet. - Betongelementene med stålrekkverk på toppen er en sikringsmetode som ble brukt for 20 år siden og er beregnet for å hindre at gående hopper over og ut i veien. Men vi har nå sett på forholdene, og bestemt oss for å fjerne de farlige stålrørene, sier leder av byggseksjonen i Statens Vegvesen, Tore Braaten. De skadde betongelementene skal også byttes ut med det første, og regningen sender vegvesenet til busselskapets forsikringsselskap. ![]() Stålrørene kom inn i bussen bare millimetre fra der sjåføren hadde beina sine. (Foto: Tor Kaiser) ![]() Over 20 meter av rekkverket kom inn i bussen. Nå skal betongblokkene byttes ut og resten av stålrørene skal fjernes. (Foto: Statens vegvesen) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|