![]() |
|
|
FrP sin kamp mot veiinvesteringer i Buskerud 04.05.17 Hva galt har Buskerud gjort som gjør at FrP ikke vil bruke samferdselspenger på vei i fylket vårt?
Stortingsrepresentant Morten Wold fra FrP har en usaklig kritikk mot Senterpartiet i flere medier, hvor han kommer med uriktige påstander om Senterpartiet.
La oss gå tilbake til tiden med de rødgrønne. Da økte bevilgningene til jernbane med over 400 prosent, og kritikk fikk vi, særlig fra FrP, som mente vi brukte alt for mye på bane i forhold til vei. Senterpartiet mener fortsatt at satsing på jernbane er lurt, og vi ønsker å styrke jernbanen, men vi må ikke glemme at fortsatt forgår over 95 prosent av persontrafikkbefordringen på vei og de fleste av oss er avhengig av bil og vei og slik vil det forbli. Det er i det perspektivet vi må se Liv Signe Navarsete fra det jernbaneløse fylket Sogn og Fjordane sin uttalelse om at vi ikke må glemme at veisatsing kommer hele landet til gode uansett hvor folk bor. Det som burde bekymre Wold og hans regjeringskamerater er den manglende veisatsingen i Buskerud i Nasjonal Transportplan som regjeringen har lagt fram. Veipakke Hallingdal, som er utbedring av veien i Hallingdal, er ikke nevnt med ett ord. Rv. 35 Hokksund - Åmot som ble omtalt i de to foregående NTP-forslagene, er denne gangen IKKE nevnt. Dersom Statens Vegvesen følger vanlig praksis betyr det at all videre planlegging blir stoppet. Omtale i NTP er for Statens Vegvesen en forutsetning for å få penger til planleggingsmidler. De planlegger ikke veier som ikke vil bli bygd. Ei heller har dobbeltspor til Hokksund og Kongsberg fått plass i NTP-forslaget. Snakk om ikke å satse på jernbane. Enda mer alvorlig er det at regjeringen forsøker å skyve byggestart for Ringeriksbanen og E-16 som er et felles prosjekt fra 2019 ut til 2022, noe som i praksis betyr at alt er uvisst. Da må Ringeriksbanen og E-16 på ny kjempe om prioritering med alle andre prosjekt som kjemper om plass i neste NTP. Til tross for at prosjektledelsen i BaneNor sier de ligger foran skjemaet når det gjelder planlegging, og er klare til å stikke spaden i jorda i 2019, så ønsker samferdselsminister Solvik Olsen fra Frp å utsette hele prosjektet. Dette til tross for tidligere lovnader fra både han selv og Statsminister Erna Solberg om byggestart i 2019. Dette er en usikkerhet vi i Senterpartiet ikke ønsker. Heldigvis har Buskerud Fylkeskommune foreslått å forskuttere 3,2 milliarder til E-16 for å hjelpe regjeringen slik at byggingen kan starte som planlagt. Det er tydelig at regjeringen og FrP trenger den hjelpen de kan få, både fra Senterpartiet og andre gode krefter skal det bli noe satsing på vei og bane i Buskerud. Olav Skinnes fylkesvaraordfører og leder samferdsel i Buskerud Fylkeskommune « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|