![]() |
|
|
Full strid om bompengering rundt Øvre Eiker Av Roy Hansen, 17.06.13 Det er oppstått full strid om bompengenefinansiering av Buskerudbypakke 2. Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti har brutt ut av det ellers så harmoniske samarbeidet med Høyre og delvis Senterpartiet i Øvre Eiker. – Vi har bare fått småting igjen av Buskerudbyen og nå vet vi ikke hva som blir resultatet av denne bompengesaken, sier Kjell E. Grønbeck.
Saken om å avklare trafikantbetaling rent prinsipielt kommer opp i kommunestyret førstkommende onsdag. Da er det ventet en skikkelig diskusjon der FrP og KrF trolig står mot resten av kommunestyret.
Da saken var oppe til behandling i formannskapet ble det en heftig diskusjon, og mye tyder på at det ikke blir noe annerledes onsdag. For verken FrP eller KrF har tenkt å droppe forslaget sitt der de ber staten ta hele regningen til Buskerudbypakke 2 og går for å droppe alt som heter bompenger i så måte. Det var Elisabeth Uggen som fremmet fellesforslaget til FrP og KrF i formannskapet. Forslaget fikk etter en heftig diskusjon bare to stemmer, men vil trolig bli reist på nytt kommende onsdag. Forslaget lød at kommunen er positiv til et sammensatt konsept for en bypakke 2, men uten brukerfinansiering – på godt norsk – bompenger. De forutsatte videre at staten skulle ta hele regningen for en Buskerudbypakke 2. Fått bare småting - Vi har i løpet av de siste fire årene bare fått igjen småting fra Buskerudbysamarbeidet. Det har blitt en ny bussrute til Ormåsen som nå ikke korresponderer med togene og vi har fått litt gangvei og noen sykkelparkeringer, sier Kjell E. Grønbeck i KrF. Han reagerer sterkt på at kommunestyret nå skal ta stilling til et prinsippvedtak om bruk av bompenger – før de i det heletatt aner hva som blir konsekvensen av det. - Vi har allerede sagt ja til bompenger på ny E 134 gjennom Kongsberg og vi har måttet si ja til bompenger for å få ny Rv, 35 mellom Hokksund og Åmot. Nå blir vi altså bedt om at vi skal vedta bompenger rundt resten av kommunen uten at vi i realiteten vet hva vi stemmer over, sier han. Som kjent er E 134 mot Kongsberg så vidt påbegynt i form av planlegging og rydding. Ny Rv. 35 kom ikke med i Nasjonal Transportplan som regjeringen la fram tidligere i vår. Dermed blir det ikke noe ny vei her på i hvert fall 10 år. Bompenger en forutsetning Ifølge saken som nå skal behandles i kommunestyret er det en klar forutsetning for å gå videre med planleggingen av et nytt trafikksystem og en videreføring av statens belønningsmidler at det vedtas et prinsipp om «trafikantbetaling». - Jeg føler at sentrale myndigheter nå tar et skikkelig «balletak» på oss og klemmer til så hardt at vi må si ja. Men jeg har alltid vært imot bompenger og det samme gjelder for FrP, sier Grønbeck. Han vet dette standpunktet ikke er veldig populært hos sine borgerlige venner i kommunestyret, men sier at den gjeldende samarbeidsavtalen ikke berører verken bompenger eller Buskerudbyen. Han håper derfor at denne saken ikke vil ødelegge for et ellers greit samarbeid. - Sier vi ja til bompenger allerede nå har vi ingenting å forhandle om når det kommer til konkrete tiltak. Vi har bare E 134 mellom Drammen og Hokksund og Fv. 283 som er gratis å kjøre i dag, men med en ny E 134 som vi vet vil komme, blir det garantert bompenger også her. Da gjenstår bare fylkesveien på østsiden av elva som gratis alternativ med de enorme følger det kan få, sier han. Ønsker satsing Buskerudbyen fra Lier til Kongsberg har en forventet befolkningsvekst på vel 40.000 personer de neste 20 årene. For at det ikke skal bli fullstendig kaos på veiene, må noe gjøres. I de vedtatte planene er det sagt at Buskerudbyen må redusere privatbilismen med tre prosent, noe dem ikke har greid så langt. Grønbeck påpeker at vi har hatt en vekst i folketallet på nesten fire prosent de siste årene, og da blir målet vanskelig å nå. Han ønsker seg derfor et dobbeltspor på jernbanen med halvtimes avganger. Først da vil kollektivandelen gå merkbart opp, ifølge KrF-politikeren. - Jeg og FrP vil at folk skal vite hva vi bestemmer i denne saken. Går alle kommunene i samarbeidet inn for bompenger, så blir det bompenger hele veien. Da kan vi ikke reise ut av kommunen uten å måtte betale for oss, med de konsekvenser dette vil få, sier Kjell E. Grønbeck. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|