![]() |
|
|
Grendeutvalg med spenstige planer for Fiskum Av Roy Hansen, 01.02.12 Da Fagkomité 3 ble presentert for planene for stedsutviklingen av Fiskum i dag, ble de nesten stumme av beundring for det arbeid som var lagt ned av grendeutvalget. Eller kanskje det var størrelsen på planene og prislappen de ble stumme av. Det var nemlig ikke småtteri som ble lagt på bordet til politikerne i dag. ![]() Kim Johannessen Lande (t.v.) og Jarle Gjøsæther i Fiskum Grendeutvalg la fram store planer for stedsutviklingen på stedet for politikerne i Fagkomité 3 i dag. Tenk deg at Jernbaneverket opprettholder togstoppene på Darbu Stasjon. Mye tyder forresten at de vil gjøre det og signaler fra sentralt hold så sent som i dag, bekrefter dette. Togene stopper altså på Darbu. Rett ved siden av ligger en ny pendlerparkering og en liten rundkjøring som gjør at skolebussene og foreldrene som må kjøre barna til skolen, kan gjøre det på en langt sikrere måte enn i dag. Ved siden av dagens hall er det bygget en identisk flerbrukshall som den de har fått i Skotselv. Mellom de to byggene og skolen som ligger like ved, et det et nytt bygg som fungerer som gang mellom hallene og et newton-rom sponset av næringslivet. Rett utenfor den nye hallen er det en BMX-løype og en kunstgressbane for fotball. I tillegg er den nye hallen rustet opp og fått ny fasade. Ved jernbanen er det bygget en ny undergang slik at alle som bor på vestsiden kan komme seg trygt på toget uten å risikere livet ved å gå over skinnegangen. To sentra Fiskum eller Darbu, som mange fortsatt kaller stedet, har to steder for sentrumsutvikling. Området ved skolen og stasjonen er det ene – området ved butikken er det andre. Her blir det bygget en ny butikk med boliger. Det blir et torg og et grøntområde og elva som i dag ligger skjult bak butikken på grunn av heftig vegetasjon, åpnes opp for allmennheten med bruer og stier. Kroa beholdes som møtested for befolkningen og skolens elever. De gamle næringsbyggene på stedet rustes opp og det satses igjen på utleie av næringslokaler. Grendehuset på andre siden av gaten pusses opp og det bygges omsorgsboliger i samme område. Veien mellom de to «sentrene» på Darbu blir en fin miljøgate med mye grønt og fartsgrensen settes ytterligere ned slik at alle kan ferdes trygt. I tillegg skal alle stier i området rustes opp og elvebredden ved Fiskumvannet skal gjøres tilgjengelig for folk – ikke bare fugler. Utopi eller realistiske planer Fiskum Grendeutvalg la altså fram planer som for mange kan virke som utopi. Og Jarle Gjøsæther og de andre i grendeutvalget innrømmet at planene var spenstige – men langt fra urealistiske – sett i et litt lengre tidsperspektiv. - Vi har jobbet med disse planene i flere år, og er glade for at vi endelig kan presentere dette for politikerne, sa Jarle Gjøsæther under et møte på Buskerud Folkehøgskole i dag. Og det er et imponerende stykke arbeid som grendeutvalget har lagt ned i utviklingen av bygda si. I tillegg til de ovenstående planene, har grendeutvalgets medlemmer beregnet kostnader – i hvert fall i grove trekk – de har sett innsparelser der de kan og de er ikke minst villig til å jobbe enda mer dugnad for å få mye av dette til. At dugnad er noe som ikke er fremmet for befolkningen på Fiskum, vet vi fra før. Den lille og den store badedammen – også kalt Arnfindsplass – er lysende eksempler på det. Og for første gang på lenge kan du nå se Fiskum Gamle Kirke fra vannet - takket være dugnadsånden. I tillegg er det bygget en rekke broer som binder stinettet i området sammen. Jernbanen er nøkkelen Fiskum har hatt en befolkningsvekst på 11 prosent de siste 10 årene, og med foreliggende byggeplaner er det ingenting som tilsier at denne veksten vil bremse opp. Men en viktig faktor i dette regnestykket er jernbanen og at togene faktisk stopper her. Det ble derfor stresset fra grendeutvalgets side at nettopp fortsatt togstopp var en forutsetning for å realisere mange av planene – for ikke å si de aller fleste. - Vi trenger uansett en pendlerparkering som er større og mer trafikksikker enn dagens seks plasser. Samtidig løser vi et trafikksikkerhetsproblem ved skolen, sa nestleder i grendeutvalget, Kim Johannessen Lande under møtet. Kostnadene til denne var tre mill. kroner og dette er penger de mente ville betales av Vegvesenet i forbindelse med nærmiljøprosjektet som skal komme i forbindelse med forlengelsen av E 134 mot Kongsberg. Men de ville at kommunen skulle forskuttere pengene slik at de kom i gang med byggingen i år. Planlegging av en ny hall og flerbrukshus er også viktig for grendeutvalget. De vil at det skal engasjeres konsulenter nå slik at alle planer er godkjent den dagen finansieringen av en hall til noen og femti millioner er klar. Det koster halvannen million bare det. Hele prosjektet er kostnadsberegnet til 55 mill. kroner. Netto kostander blir på 43.5 mill. kroner og trekker vi fra momsen er vi nede på 32,5 mill. kroner. Da nærmer det seg realiserbart. ![]() Medlemmer av Fagkomité 3 og grendeutvalget på Fiskum diskuterte muligheter for hva som kan realiseres av stedsutvikling. Tor Kenneth Talmo (AP) (nærmest) leder komiteen og han var imponert over presentasjonen og jobben som var gjort. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|