![]() |
|
|
Reiseforsikringen skuffer flest Av Redaksjonen, 29.05.12 Melder du en skade på reiseforsikringen din i sommer, er det en viss sjanse for at du kommer til å bli skuffet. Reiseforsikringen din lever nemlig ikke alltid opp til forventningene dine.
– Folk har urealistisk høye forventninger til hva en reiseforsikring skal dekke. Det er mulig at forsikringsbransjen har noe av skylden i måten den har reklamert, men mye har også en bakgrunn i en generell feiloppfatning om at en reiseforsikring skal dekke «alt», sier Roald Stigum Olsen, som er pressetalsmann i forsikringsselskapet Tryg.
Kunden har alltid rett? Det er ikke lenger slik at vi nordmenn har behov for en reiseforsikring bare den ene gangen i året da vi reiser på ferie. Dagens reiseforsikringer dekker oss også i hverdagens mer trivielle gjøremål på butikkbesøk, på trening eller på konsert. Det har gitt helt særegne problemstillinger for forsikringsselskap som Tryg. – Klageårsak nummer én på reiseforsikringen er at folk har en forventning om at akkurat deres skade skal være dekket, når den helt klart ikke er det. Det er en utfordring å forklare et avslag til noen som mener det er selvsagt at de skulle hatt dekning, sier Bertil Søfteland, leder for selskapets interne klageavdeling. Dekk mobilen min! Et stjerneeksempel ifølge Søfteland er avslag etter at en mobil har blitt mistet i bakken. Reiseforsikringen dekker nemlig kun tyveri og skadeverk, ikke hendelige uhell en selv er årsak til. – Vi opplever ofte at kunder lettere aksepterer et avslag etter en skade i hjemmet på 30-40.000 kroner på innboforsikringen, enn at en mobil til 1.500 kroner ikke blir erstattet på reiseforsikringen, sier klagesjefen. Frustrerte kunder Her er noen av de typiske frustrasjonsmeldingene fra sinte kunder etter avslag: •? Hva er meningen med reiseforsikring hvis jeg ikke skal få utbetaling? • ?Nå har jeg vært kunde hos dere i x antall år, uten en eneste skade. Når jeg endelig har bruk for reiseforsikringen får jeg avslag! – Forventningene til reiseforsikringen er stikk i strid med for eksempel hus- og bilforsikring, hvor folk gjerne forventer å bli møtt med et «vanskelig» forsikringsselskap, sier Søfteland. Klagesjefen har ikke noen god forklaring på hvorfor det er slik, men tror feiloppfatningene sprer seg på folkemunne som ild i tørst gress. «Alt-dekning» koster flesk – Vi oppfordrer folk innstendig om å lese reisevilkårene før de reiser på ferie. På den måten vet de hva de har dekning for. Selv om reiseforsikringene har blitt mye bedre de siste 10-15 årene, er det fremdeles mye som ikke blir dekket, sier Bertil Søfteland, og legger til: – For rundt 1.400 kroner i året får kundene en reiseforsikring som gir dekning for de mest økonomisk ruinerende tingene som kan skje, for eksempel sykehusutgifter i utlandet, ran og tyveri, flyforsinkelser, avbestilling og terrorevakuering. Skulle vi tilbydd dekning for «alt», ville prisen måtte mangedobles. Fakta Gode råd for å unngå skuffelse • Sjekk at du faktisk har reiseforsikring. Mange reiser uten. • Vurder om du har behov for utvidet dekning i form av ekstra reiseforsikring ut over å basere deg kun på kredittkortforsikring (som utløses ved betaling av reisen) • De fleste reiseforsikringer dekker ikke skader som følge av typiske høyrisikoaktiviteter (strikkhopp, dykking uten gyldig dykkesertifikat, motorsport osv.) • Vær kritisk til hvor mange verdigjenstander du tar med deg. Mange reiseforsikringer har nemlig begrensning på hvor mye du får utbetalt for tapte verdigjenstander (smykker, PCer, nettbrett osv.). Kanskje trenger du en egen verdigjenstandsforsikring i tillegg? • Skal du være ekstra lenge på ferie, må du avtale utvidet varighet. Vanlige reiseforsikringer varer i 45 eller 60 dager, avhengig av selskap og forsikring. • Ikke ta med for mye penger. Blir du frastjålet kontanter får du normalt kun dekket 3.000 kroner. Topp 10 avslag på reiseforsikringen - klikk HER « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|