![]() |
|
|
Huseierne lanserer «Lucy» som digital advokat Av Redaksjonen, 25.06.18 I disse dager er ikke chatboter noe nytt, men hittil har ingen kunnet tilby juridisk lovgivning på chatbot. Med «Lucy» er juridisk hjelp kun et tastetrykk unna.
Du kjenner kanskje til Amazon sin «Alexa» eller Apple sin «Siri.» Disse er begge chatboter.
Her hjemme har mange fått sine egne chatboter, men ingen av dem er designet for å gi juridisk rådgivning. Det får du hos Huseiernes digitale advokat «Lucy». Nå har du din egen boligadvokat bare noen tastetrykk unna, og hun kan hjelpe deg døgnet rundt, året rundt. Svarer umiddelbart Teknologien tas nå i bruk på en helt annen måte, og benyttes til mer enn bare kundeservice. Huseierne mener dette er et tydelig bevis på at maskinlæring og kunstig intelligens ikke bare er for de største aktørene. Hvis «enkle» spørsmål kan tas unna på denne måten, får advokatene mer tid til å hjelpe medlemmer med mer kompliserte juridiske problemstillinger. Det korter også ned ventetiden, slik at medlemmene får hjelp raskere, heter det i en pressemelding. - Lanseringen av «Lucy» vil gjøre oss godt rustet i forhold til en økt digitalisering av samfunnet og forbrukervanene blant boligeiere, og vil på sikt kunne frigjøre tid og ressurser som kan brukes på å gjøre medlemstilbudet enda bedre, sier Morten Andreas Meyer, generalsekretær i Huseierne. Huseierne har samarbeidet med firmaet Convertelligence, som har hjulpet de ansatte med å «lære» opp roboten. Jo mer bruk – jo raskere lærer den, og jo større omfang av temaer vil den dekke. - Den blir smartere og mer presis for hvert spørsmål den får, og vi gleder oss over at medlemmene våre nå kan dra nytte av den. Roboten er åpen for alle, og kan testes på våre hjemmesider, sier Meyer. Begeistrede testere Elisabeth og Bjørn-Ivar Blix er medlemmer i Huseiernes Landsforbund, og var noen av de heldige utvalgte som fikk prøve «Lucy» på et tidlig stadium. - Da jeg testet chatboten, opplevde jeg at den svarte raskt og presist. Jeg fikk for eksempel link til priser og medlemsfordeler da jeg spurte om hva det koster å bli medlem. Men, da jeg spurte om hvilken sommer jeg ville få, skjønte den ikke hva jeg mente, sier Elisabeth humoristisk. Bjørn-Ivar var derimot nysgjerrig på temaet «husleiekontrakt». - Da kom det flere forslag som var veldig bra. Kanskje omfanget av temaer øker etter hvert? Det er iallfall helt sikkert veldig nyttig for medlemmene, sier han. De synes det er bra at det satses på innovative og enkle løsninger som medlemmene kan benytte seg av. Første i Norge - Så vidt vi vet blir Huseiernes chatbot den første på markedet der privatpersoner kan få juridisk rådgivning ved hjelp av kunstig intelligens. Vi vet at andre aktører i markedet utvikler liknende tjenester, og derfor var det viktig for oss å være først ute, sier Morten Fæste, advokat og leder for dette prosjektet i Huseierne. Huseierne lever av og for medlemmene, og ønsker derfor å være i front av den digitale utviklingen slik at medlemmene til enhver tid får nyte godt av ny teknologi som gjør hverdagen enklere. Chatboten «Lucy» er en hyllest til Lucy Smith, som var eneste kvinne på sitt kull da hun begynte å studere jus på Universitetet i Oslo. Hun var første kvinne i Norge som tok juridisk doktorgrad og ble den første kvinnelige jusprofessor i Norge. I 1993 ble hun Universitetet i Oslos første kvinnelige rektor. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|