![]() |
|
|
Kjempetransport på 39 meter uten klaring Av Roy Hansen, 24.01.13 Skal du ha en ekvipasje på 39 meter og som veier ca. 73 tonn gjennom Hokksunds trange rundkjøringer, har du ikke mange millimeterne å gå på. Eikernytt.no var med på tungtransport fra Skotselv mot Drammen onsdag kveld. Se bilder og video fra den spesielle transporten.
Unicon AS på Holmen i Drammen bestilte to store siloer for lenge siden. De ble av ulike årsaker liggende på området til Nortech i Skotselv, men i går og tirsdag kveld ble de fraktet til Drammen.
Det er en logistikkoppgave som ikke er av de enkleste. Traileren som måtte til veide med last ca. 73 tonn. Den var hele 39 meter lang - altfor lang til å kjøre gjennom rundkjøringene på Sundmoen og Langebru på tradisjonelt vis. Dermed måtte det to politibiler til for å eskortere transporten og rydde vei for bilen som tok det meste av veibanen. I tillegg stilte Gulliksen transport opp med følgemannskaper sammen med Statens Vegvesen. Transporten var så lang at de måtte ha styring på bakakselen på hengeren. Hvis du har sett på amerikanske filmer med brannutrykning, så ser du det står en mann bakers på de store stigebilene og styret bakenden av brannbilen. I de verste svingene og i rundkjøringene måtte mannskaper ut på kjøre henger gjennom på denne måten - så langt var det. Tankene skal brukes til å ha det Steinar Johannessen i Unicion kaller «filler». Det er et slaggprodukt fra smelteverksindustrien som er godt egnet til å drøye ut betongen de lager. Ifølge Johannessen blir betongen både sterkere og mer smidig av dette slaggproduktet. I tillegg spares miljøet i produksjonsprosessen av sementen. ![]() Siloen er lastet opp i Skotselv og «gutta» er klare for transporten i 18 minus til Drammen. ![]() Selv om transporten ble ledet gjennom rundkjøringen feil vei for å få rettest mulig bane, er det som vi ser ikke mulig å komme gjennom uten bruk av midtrabatten. ![]() Bredtransporten kom seg gjennom den første rundkjøringen på Sundmoen i Hokksund med et nødskrik. Den andre var litt enklere. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|