Eikernytt logo - Til hovedsiden
  Din lokalavis på nettet  fredag 22. januar 2021
Send oss dine tips!
 

  FØRSTESIDEN

   NYTT


Generelle nyheter
Gratulasjoner
Lokale nyheter
Kultur
Næringsliv
Politikk
Kommunevalg 2007
Fylkestingsvalg 2007
Valg 2009
Valg 2011
Valg 2013
Valg 2015
Valg 2017
Valg 2019
Valg 2021
Minneord
Personalia
Sport
Kronikker
Politiske leserinnlegg
Leserinnlegg
Nye lokale bøker
Aktiviteter
Tapt og funnet
Fylkesnyheter
Foreninger
Sponsede artikler
Musikknyheter
Filmanmeldelser
Lesernes bidrag

   AKTUELT
Kongsberg og Eiker Tingrett
Det skjer i Eiker
Nye Eiker-borgere
Politidøgnet
Smånytt fra tidligere Nedre Eiker
Smånytt fra Viken
Smånytt fra Øvre Eiker
Smånytt om sport
Anmeldte dødsfall i Nedre Eiker
Anmeldte dødsfall i Øvre Eiker
Dikt og andre ting
Fakta om Nedre Eiker
Fakta om Øvre Eiker
Fiskum Grendeutvalg
Hokksund Byutvalg
Ormåsen Grendeutvalg
Røren Grendeutvalg
Skotselv Grendeutvalg
Vestfossen Grendeutvalg
Været i Eiker-bygdene
Fotogallerier
Lesernes egne bilder
 
Bestill bilde
Søk i databasen:

Arkiv
   MARKEDSPLASSEN
Arbeidsmarkedet
Bekjentgjørelser
Bekjentgjørelser NE
Bekjentgjørelser ØE
Boligmarkedet
Firmaguiden
Helse- og velværeguide
Håndverksguiden
Torget
Send inn annonse

  EIKERNYTT.NO

Annonser
Gaver til Eikernytt.no
Kontakt oss
Om oss
Videoarkivet
   

   ANNET
Lenker
Tips oss
Roy's Pressetjeneste
 
Utviklet av InBusiness AS


PFU vil ikke behandle
klager ettersom
Eikernytt.no
ikke er medlem


Skjema for
personalia


Autodeler.co.no




TopBilDeler.co.no

www.autodoc.co.no

Eiendomsmegler
i Drammen

Casinopiloten.com

Nettcasino


www.Rexbo.no


Norske Casinoer

Norsk casino på nett


Bygg


Samferdsel


Norges Casino

Nettcasino





VIDEOINNSLAG


300 på paintball
turnering i Hokksund


Dramatisk berging
av stor mobilkran


Taket på Fiskum
kirke faller ned i biter


Torgkvartalet i
Mjøndalen åpnet


Store problemer med
vann på Ormåsen skole


Dramatisk husbrann
i Vestfossen


Miljøkveld for
Bolivia i Hokksund


Advarer mot stor
omsetning av hasj


Fair Play på
Ormåsen skole


Sliter med
sykkeltyverier


Ordfører Ann Sire
Fjerdingstad om
bussaken i Vestfossen


Laksesesongen 2013
startet fredag 25.05


Kåret til Årets
Herman 2013


Jens Stoltenberg
besøkte Nedre Eiker


Evakuerer på
Hokksund Camping


Årets russetog 2013


17. mai feiring
i Mjøndalen


17. mai feiring
i Hokksund


Hellefoss reddet
Oppstart etter pinse


14 år og satser
på bilcross


Trond Giske på
Loe Betongelementer


Gla-Dag 2013
i Skotselv


Markering av
8. mai i Hokksund


Sesongåpning på
Vestfossen Kunstlab.


Sesongåpning på
Nøstetangen Museum


1. mai markering
i Vestfossen 2013


Kvinne drept av
samboer i Krokstadelva


Bølgen & Moi vartet
opp under Damenes Aften


Moteshow for MIF
i Mjøndalen


Klubber fikk hjerte-
starter i gave


Allmøte for ansatte
ved Hellefoss og Vafoss


Steinberg ILs klubbhus
totalskadet i brann


Eiker Aktivitetssenter
på Hoensvannshotellet


Jubileumsforestillingen
Skjer'a? Fiskum Barne-
og Ungdomsteater


Stor brannøvelse
da låve ble antent


Kulturpanorama i
Hokksunds storstue


Trafikkulykke på
Horgen i Nedre Eiker


Nedre Eiker Barne- og
ungdomsteater - Peter Pan


Rein Alexander i
Vestfossen kirke


Kraftig front mot front
på E 134 i Mjøndalen


Grendemøte om
Hoensmarkas fremtid


Skidag i regi av HIL
på Hobbelstad


Gangvei skaper
strid på Røren


UKM i Øvre Eiker


MGP Jr. på
Røren skole


Lærere på kurs for
å lage økologisk mat


Kvinne påkjørt
av lastebil i Mjøndalen


UKM i Nedre Eiker


Bredtransport fra
Skotselv til Drammen


Aktiv åpning av
Aktiv Eikers kontorer


Russen stiller opp
for Kreftforeningen


Frida ødela et
normalt politiår i Eiker



Buskerudbyen - fantasi eller virkelighet?
 14.09.12

Etter å ha ofret seg som lokalpolitiker for en fireårsperiode blei en raskt involvert i Buskerudbyprosjektet. Sekretariatet er etablert i rådhuset i Hokksund. Det blei tent en skepsis umiddelbart, som dessverre ikke har blitt mindre gjennom året.

Artikkelforfatter Knut Kvale.
Prosjektet bygger på såkalt konsensus mellom fem kommuner, i en geografi fra Sylling, gjennom dalførene, helt til Bolkesjø. Det skal fortettes langs jernbanesporet i noen få utvalgte tettsteder på strekningen Lierstranda - Kongsberg. Vi skal bli miljøvennlige, i fremtiden bo i gangavstand til toget, og gjennom dette skal trafikkutfordringene løses både på vei og bane.

Gjennom en bindene felles areal- og transportplan, skal dette målet nås hvor kommunene i sitt planverk skal legge opp til at 80 prosent av nyetableringer både for bolig- og næringsarealer skal finne sted rundt definerte tettsteder.

Konkret gjelder det Lierbyen(som ikke har togforbindelse) Drammen, Mjøndalen, Hokksund, Vestfossen og Kongsberg. Så langt, har det vært mye snakk om areal og lite transport. Dette er lett å forstå, da det er langt enklere å pålegge kommuneplaners strikse mål enn å få fart på vegvesenet eller jernbaneverket. Dette er som kjent «møller» som maler faretruende seint.

Belønningsmidler
Smak litt på dette. Her har noen utenforstående, antagelig finans- og samferdselsdepartementet gått ut med et krav til, i vårt tilfelle fem kommuner, og sagt at hvis dere gjør som vi sier skal vi finansiere veibygging og jernbane. Essensen og målstyringen er det som er nevnt over. Gjør dere det ikke, lar vi investeringene gå til andre og mer lydige geografier.

Dette er i utgangspunktet en svært betenkelig arbeidsform, og det må være lov å spørre om det ikke er en offentlig oppgave å finansiere transportløsninger betingelsesløst i ei trafikksluse som Drammensdalen.

Gjennomgangstrafikk
Sannsynligvis er det bare Oslo-gryta som daglig håndterer mer gods og persontrafikk enn aksen Hokksund- Drammen. Mye av dette skal igjennom og forbi, til alle kanter. Her ligger problemet, og det øker år for år. Jernbaneverket har snakket om to spor til Hokksund siden 1953 og vegvesenet bygger rundkjøringer og midtdelere og er åpenbart fornøyd med det. Plassering av en stor godsterminal for Østlandet henger over hodet, og de drepes av biler i Drammen.

Mitt poeng er at å pålegge en stor landkommune som f. eks. Øvre Eiker et fortettingskrav på 80 prosent rundt et par tettsteder, for at vi skal begynne å ta toget, bli miljøvennlige, og derigjennom å løse trafikkutfordringene i Drammensdalen, er å rette baker for smed. Løs gjennomgangstrafikken rundt trafikknutepunktene først, så får vi se. Opp med togtilbudet helt til Kongsberg. Stiller en med gode samferdselsløsninger generelt kommer mye av seg sjøl.

Fortetting
Her ligger forelskelsen. Til Buskerudbyen, og ikke bare dem, men i hele Norges planleggingsregime og hos konsulentfirmaer landet over. Åpenbart har alle gått på samme kurset og modellen skal tvinges igjennom enten vi er ved fjord eller fjell.

Noe fortetting skal vi ha, men å binde oss til fordelingsnøkler er langt på vei uakseptabelt. En kan forstå Drammen, med en bystruktur klemt mellom to åser, som betenkelig nok, fyller igjen elveløpet for å skaffe seg byggegrunn, men for landkommuner som Lier og Øvre Eiker virker dette dårlig.

Tar vi for oss satsingsområdet Hokksund er realitetene den at indrefileten her sitter Rom eiendom og Jernbaneverket på, Nøstetangen som planleggerne i Buskerudbyen har store planer for, er private eiendommer, attraktive idylliske boområder hvor ingen har til hensikt å selge ut til entreprenører som bygger leilighetskomplekser i tre - fire etasjer.

Jeg har måttet høre på foredrag i min politikerkarriere fra konsulenter hvor disse områdene er spesielt nevnt. Jeg har sett skisser med elv og idyll, blokker og kaféliv. Det er og blir dessverre, bare tankespinn og modeller, med mindre de som eier skulle tenne på byplanene.

En sandkassementalitet hvor man bruker både Stockholm, Gøteborg og Malmø som referanser. Virkeligheten er langt unna. Det er antagelig og et faktum at de som velger Øvre Eiker som boplass ikke etterspør blokkleiligheter langs jernbanelinja verken i Hokksund eller Vestfossen. Pensjonister etterspør dette.

Skulle en våge å anta hva folk etterspør disse landlige omgivelser, er det et godt ivaretatt kulturlandskap på bakkenivå,en skitur på jordene med ungene, og med et prisnivå som skiller seg vesentlig både fra Oslo, Drammen eller Gøteborg for den del. Arkitektene bak Buskerudbyen må like dette dårlig, for det passer ikke i settingen. Altså er man i utakt med virkeligheten.

Lokaldemokrati
Vedtas intensjonene i Buskerudbyen blir det enda mindre grunn til å delta i politisk virksomhet. Nettopp i arealsaker har det vært mulig å påvirke kommunal disponering. Kommunen som arealregulant har vært et fornuftig verktøy i lokalsamfunnet og mange har latt seg engasjere.

Det forstemmende nå er at vi allerede har arealspørsmål som avslås av fylkesmannen i henhold til samarbeidsavtalen i Buskerudbyen, til tross for et lokalt politisk flertall. Og vi er bare i startfasen.

For å konkludere er det uaktuelt å binde seg til en prosentfordeling for utbygging sentrum - periferi inn i morgendagen, for den som har som ambisjon om å utvikle hele kommunen.

Skal dette prosjektet overleve bør det snarest begynne å konsentrere seg om samferdsel og transport i et av Sør-Norges største veikryss. Her trykker skoen. Det hviler og et islett av tvang i denne modellen, i ly av belønningsmidlene, dette er uverdig og arealene vil vi gjerne rå over selv.

Knut Kvale
Kommunepolitiker for Senterpartiet i Øvre Eiker



Tips en venn om denne nyheten.
Til:    Fra:   

« Tilbake




 MENINGSMÅLING

Hvilke forhåpninger har du for det nye året?
Som i 2020
Bedre enn i 2020
Koronafri
Dårligere nn i 2020
Elendig
Langt bedre
Svar til nå: 252
Bedre enn i 2020: 34.52%
Dårligere nn i 2020: 9.13%
Elendig: 15.48%
Koronafri: 11.51%
Langt bedre: 3.97%
Som i 2020: 25.40%