![]() |
|
|
Skyter på pianisten! 12.11.09 I et leserinnlegg i Dt. 12. november tar Åse Klundelien opp de uverdige forholdene ved Hokksund stasjon. Denne stasjonen er av Jernbaneverket selv betegnet som en av «verstingene» når det gjelder tilgjengelighet, og man omtaler da ikke bare den manglende høyden på plattformene men den generelle tilgjengeligheten til togene, og spesielt for mennesker med funksjonsnedsettelse.
Kampen for å opprettholde Hokksund stasjon som det viktige knutepunktet det er, har vært ført i mange år og på mange fronter. Funksjonshemmedes organisasjoner har nok vært av de mer usynlige i denne prosessen. De har sett det som unødvendig å bruke tid og krefter på tilgjengeligheten til stasjonene når togmateriellet ikke har vært brukbart. Med brukbart mener jeg at om man har en funksjonshemming skal man kunne komme på og av toget ved egen hjelp, som alle andre, og ikke bli handtert som «reisegods».
Blant annet så har Norges Handikapforbund i lengre tid vært i dialog med NSB, seinere Jernbaneverket, for å få et likeverdig tilbud for funksjonshemmede. Nytt materiell har bedret situasjonen, og bedre vil det bli når ytterligere tilrettelagt togmateriell kommer i drift. Men det er langt fram til at man får universelt utformede stasjoner slik at alle får et reelt tilbud. Når det gjelder Hokksund stasjon er allerede Jernbaneverket godt i gang med planleggingen av utbedring både når det gjelder tilgjengelighet til, utbedring av og forlengelse av plattformene. At man i forbindelse med sentrumsutviklingen i Hokksund har ønsket en mer tidsmessig atkomst til vestsiden av stasjonsområdet har vært kjent i noen tid, og tiden er nå moden for en avgjørelse av dette spørsmålet da det vil kunne ha en vesentlig innvirkning på og mulig forhaling av planene for tilretteleggingen av stasjonen. Så til det jeg mener er å skyte på pianisten. Jeg tar som utgangspunkt de tre siste planperiodene for Nasjonal Transportplan. Gjennomgående for disse planperiodene er en sterkere satsing på kollektivtrafikk og styrking av jernbanetilbudet. Den reelle satsingen på jernbane avspeiles imidlertid gjennom de årlige nasjonalbudsjettene. Generelt kan sies at det har vært bevilget altfor lite på jernbane, og selv om det er satset anselige beløp i nevnte planperioder har det meste gått til nybygging og innkjøp av nytt materiell. Et av de viktigste satsingsområdene i NTP for den perioden vi er inne i nå er å gjøre stasjonene universelt utformet og i henhold til planen vil en komme et stykke på vei i stortinget/regjeringens målsetting om et universelt utformet samfunn innen 2025. I budsjettforslaget for 2010 som nå ligger til behandling er det lagt inn midler til dette som tilsier at man vil oversitte fristene man selv har satt med flerfoldige tiår. Så Klundelien, det er ikke Jernbaneverket, men regjering og stortingspolitikere skytset bør rettes mot. Jan Ronald Skogsrud Nestleder NHF Vestfossen « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|