![]() |
|
|
Karakterargumentasjon holder ikke mål Av Redaksjonen, 12.08.07 Unge Høyre skriver den 05.08 at karakterer er den beste og mest presise måten å vurdere elever på, fordi «man med en gang ser forskjellen på en femer og en treer», som Unge Høyre skriver. De har de åpenbart rett i, man kan se med en gang hvor godt man behersker helheten i et fag med tallkarakterer.
Men det er nå engang slik at mange fag er veldig omfattende, og man trenger selvfølgelig ikke å kunne alt i et fag i alle jobber. Jeg tar et eksempel: Dersom jeg hadde villet bli lege ville jeg nok hatt god bruk for etikklæren i KRL. Derfor ville jeg i så fall satset på å beherske denne delen av faget godt. Men likevel ville jeg kanskje ikke fått noe bedre enn en treer, noe som ikke er nok til å kunne bli lege.
Hvorfor ikke? Fordi at for å få gode nok karakterer til å bli lege må jeg kunne historien om da Moses angivelig skal ha delt et vann i to for tusenvis av år siden, like godt som etikkdelen av faget. Like relevant for en god lege? Neppe, men det er slik karaktersystemet fungerer. Og nei, det blir ikke umulig å studere i utlandet slik som Unge Høyre tror. For det første er ikke norske karakterer gyldige i alle land den dag i dag. For det andre er det ingenting som er i veien for å gi karakterer til dem som trenger det ved studier i utlandet. Så hva er alternativet? Det er å legge de arbeidene du har gjort og som er relevante i en minnepenn, CD eller noe lignende. Så kan de som skal utdanne deg se hva du har gjort og vurdere om du har det som trengs. Det er da også langt mer logisk at de som skal ha deg inn (studiestedet) skal vurdere deg enn dem som sender deg ut (ungdomsskolen eller videregående). Så slipper vi også problemet med trynefaktor blant lærerne. Helt til slutt: Så vidt jeg skjønner har SU skrevet et innlegg om denne vurderingen før jeg gjorde det. Vel SU, det er deres moderparti som har utdanningsministeren. Jon Trygve Bergsåker Eiker og Drammen Rød Ungdom « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|