![]() |
|
|
Rally-NM innledes med Sigdalsrally på lørdag Av Hallgeir Ragnerud, 17.01.18 Førstkommende lørdag kjøres endelig årets rallysesong i gang. På snødekte, flotte vinterveier i Buskerud innledes årets norgesmesterskap med Sigdalsrally.
Rundt 80 biler stiller til start i Sigdalsrally, og med godt vintervær så langt i år mangler det verken snø, brøytekanter eller issåle på veiene, meldes det fra Sigdal. I tillegg til førerne som skal kjempe om NM-poeng, stiller også VM-fører Mads Østberg i sin Ford Focus WRC. Han lader opp til Rally Sweden der han skal kjøre for Citroëns fabrikksteam, sammen med kartleser Torstein Eriksen fra Hokksund.
Det er NMK Modum & Sigdal som er arrangør av NM-åpningen i år som i fjor. Det er 22. gang Sigdalsrally arrangeres siden det ble kjørt for første gang i 1995. Løpet har start, mål og base på Nerstad skole og samfunnshus, og totalt skal det kjøres åtte fartsetapper. Blant annet kjøres den kjente og kjære etappen Letmoilia på 9.61 km to ganger. Det er meldt godt med minusgrader på lørdag så temperaturen vil gi en god vinterfølelse. Som i fjor skal det kåres fire norgesmestre i rally. Det er seks NM-runder i årets sesong. Tre på vinterføre og tre på barmark. NM-finalen er Rally Hedemarken i september. I NM-klassen for de firehjulsdrevne internasjonale bilene, stiller Anders Grøndal fra Asker og Bærum Motorsport som en av favorittene. Han ble norgesmester senest i 2016, og han kjører også i år sin Ford Fiesta R5, med Roger Eilertsen i kartleserstolen. De to vant Romjulsrally på Elverum, og virker å være godt forberedt. Han utfordres i første omgang av Marius Aasen fra Asker og Bærum Motorsport, også han i Ford Fiesta R5. Aasen har med seg kona Marlene Engan Aasen som kartleser denne gangen. En joker i denne NM-klassen kan Oscar Solberg fra KNA Indre Ytre Østfold bli. Han tok NM-sølv i 2016 i en Subaru, men på lørdag stiller han i en Skoda Fabia R5. Fjorårets norgesmester Eyvind Brynildsen ser ikke ut til å komme til start i Sigdalsrally. Heller ikke sølvvinner Ole Chr. Veiby og bronsevinner Frank Tore Larsen. De satser alle internasjonalt i årets sesong. De norske NM-førerne utfordres av et par utenlandske innslag i Sigdalsrally. Russiske Nikolay Gryazin stiller i en Skoda Fabia R5. I samme type bil stiller svenske Mattias Jirvelius. Førerne med de raskeste bilene utfordres også av Mads Østberg i Ford Fiesta WRC, mens evigunge Henning Solberg også kan komme til å blande seg inn i teten. Henning, som var norgesmester fem ganger på rad fra 1999, stiller på lørdag i en Mitsubishi Lancer, med Cato Menkerud i kartleserstolen. De to er også påmeldt i VM-løpet Rally Sweden i februar i en Ford Fiesta WRC. Østberg og Solberg kjører begge biler som ikke inngår i NM. I den internasjonale klassen for tohjulsdrevne biler var det Morten Storsveen, med kona Merete i kartleserstolen som ble norgesmester i fjor. De stiller igjen med sin Renault Twingo R2. De to siste års sølvvinner, Håkon Sveen Frøslid stille også i år med Peugeot 208 R2. Frøslid, som ble tildelt Greta Molanders Fond i fjor, kjører for NMK Fluberg og har også i år Marius Fuglerud som kartleser. Fjorårets bronsevinner i denne klassen, Lars Martin Stensbøl fra KNA Kongsvinger, stiller også i år sammen med broder Mads Ola i sin Renault Twingo R2. I nasjonal klasse for tohjulsdrevne biler er det tradisjonen tro åpent, spennende og mange vinnerkandidater foran sesongstart. Fjorårets mester, Edvall M. Stenberg er ikke å finne på startlisten. Sølvvinner, Mads Peder Hvambsahl fra KNA Kongsberg med kartleser Kristian Hvambsahl Eriksen stiller med sin Volvo 940 og er naturlig nok blant favorittene. Bronsevinner i fjor, Olav Fredriksen fra arrangørklubben NMK Modum & Sigdal, stiller med sin Volvo 240 med Øyvind Hoff i kartleserstolen. Andre førere som nok vil hevde seg i nasjonal klasse er Anders Kjær fra NMK Larvik i VW Golf, Ole Morten Korsmo fra KNA Kongsvinger i Volvo 240, Jan Egil Halland fra NMK Nore & Uvdal i BMW M3 og Tom Kristian Lien fra NMK Modum & Sigdal i VW Golf for å nevne noen. I klassen for nasjonale biler med firehjulsdrift stiller gledelig mange førere i NM-åpningen. Det er flere kjente rallynavn blant de 13 påmeldte førerne og det er ventet at dette blir en uhyre spennende NM-klasse. Fjorårets sølvvinner, Kenneth Johnsrød fra Asker og Bærum Motorsport stiller også i år med sin Mitsubishi Lancer. Han kommer godt forberedt og har med seg Eirik Borge som kartleser. Bronsevinner de to siste årene og norgesmester i 2015, Bernt Kollevold fra Asker og Bærum Motorsport stiller igjen med sin Toyota Celica ST205. Han har også i år med seg Ove Johnny Andersen som kartleser i sin ex Petter Solberg Toyota. Andre førere å se opp for i denne klassen er Tommy Transeth fra NMK Tønsberg i Subaru Impreza, Mats Lysen fra KNA Solør i Mitsubishi Lancer og Stein-Erik Brynildsen fra NMK Gardermoen i Mitsubishi Lancer for å nevne noen. Sigdalsrally har sin base, serviceplass, start og målgang ved Nerstad skole og samfunnshus. De åtte fartsetappen er dels nye og dels velkjente for de fleste førerne. Det er spesielt tilrettelagt med parkering for publikum i Bingen, Letmolia (SS 3/8), Lyngdal (SS 1/6) med egen gangvei ned til målområdet samt, Grønnbu (SS 2/7). Rallyradio under hele løpet kan høres på Rally Modums frekvens på FM-båndet eller på nett, www.skruvatrallyradio.no Løpets lengde: 232,21 km hvorav 92,68 km er fordelt på 8 fartsetapper. Det er følgende NM-klasser: NM-Klasse 1: Førere/kartlesere Gr. N/A/R-biler med tohjulsdrift, uten turbo og med motorvolum maks. 2000 ccm. (Kit Cars med motorvolum over 1600 ccm og R3D tillates ikke). NM-Klasse 2: Førere/kartlesere Gr. N og R-biler (ikke R4) som ikke inngår i kl. 1. Dvs firehjulsdrift, turbo, og motorvolum over 2000 ccm (S2000 Rally, RRC og R5). NM-Klasse 3: Førere/kartlesere Gruppe H (nasjonale klasser 10-12). NM-klasse 4: Førere/kartlesere med biler i klasse 13 iht. særreglement ![]() Morten Storsveen, med kona Merete i kartleserstolen ble norgesmester i fjor. De stiller igjen med sin Renault Twingo R2. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|