![]() |
|
|
Uvær på vei? 24.06.13 Mye går bra i norsk økonomi. Det er skapt 340.000 nye arbeidsplasser her i landet under Jens Stoltenberg som statsminister. Norge har økonomisk vekst over snittet i OECD, og den laveste arbeidsledigheten i Europa. Samtidig er det nå tydelige tegn på at Norge rammes i større grad enn tidligere av den økonomiske krisen i Europa. Situasjonen er skjør.
Arbeiderpartiet har gjentatte ganger advart om at Norge ikke kommer til å bli uberørt av den alvorlige situasjonen som preger internasjonal økonomi. Det er ingen overraskelse at varsellampene nå blinker. Men vi har forberedt oss. Norsk økonomi er godt rustet. Og Arbeiderpartiet er klare til å handle igjen om det trengs.
Regjeringen har denne våren tatt kraftfulle grep for den delen av norsk eksportindustri som sliter. «Vekstpakka» inneholder flere betydelige skattegrep som skal gjøre bedriftene mer lønnsomme. Pakka er et kraftig signal til næringslivet, til gründere, og til arbeidstakere i konkurranseutsatt industri om at vi ser dere, vi tror på dere, og vi er villige til å ta i bruk alle virkemidler for å holde krisen på avstand og sikre arbeidsplassene. Vi tar grep nå, for å unngå det vi har opplevd før, at gode tider blir avløst av store tilbakeslag. Trygg økonomisk styring er ekstra viktig i usikre tider. Om to måneder er det Stortingsvalg. Og fortsatt er ikke Erna Solberg (H) og Siv Jensen (FrP) i stand til å svare på hva som skal være grunnmuren i den økonomiske politikken. Det skaper usikkerhet og er det siste norsk økonomi nå trenger. De to er heller ikke i stand til å avklare store skattekutt de sammen vil ha. Høyre har lovet 25 milliarder, FrP 100 milliarder. I Arbeiderpartiet vil vi heller bruke de pengene på skole, helse, eldreomsorg, vei og bane. Valget i september blir derfor et retningsvalg. Og det viktigste spørsmålet er: Skal vi skal bruke de store pengene på fellesinvesteringer i velferd eller på skattekutt til dem som har mest fra før? Torgeir Micaelsen stortingsrepresentant og leder av finanskomiteen (AP) « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|