![]() |
|
|
Løfter kunnskapsskolen og styrker samferdsel Av Redaksjonen, 13.11.13 Onsdag 13. november la H, KrF og FrP i fylkestinget i Buskerud frem rammene for sitt handlingsprogram for 2014-17. Budsjettforslaget inneholder en betydelig styrking av rammen til kunnskapsskolen i Buskerud.
Rammen styrkes med nær 25 millioner fra de såkalte PRI-50-midlene, som er midler frigjort fra annen fylkeskommunal virksomhet til en satsing på utdanningssektoren og samferdsel.
- Dette betyr at vi kan øke innsatsen vår for at Buskerud-elevene skal få mer kunnskap og for at flere skal kunne gjennomføre videregående opplæring, sier fungerende gruppeleder i Høyre, Elizabeth Skogrand, som også leder Hovedutvalg for utdanning. På samferdselssektoren blir kollektivtrafikk årlig styrket med 20 millioner og investeringer i fylkesveier og gang- og sykkelveier økes med nær 53 millioner hvert år. Dette er mulig med økte tilskudd fra den nye regjeringen. - Vi er veldig fornøyd med å kunne bidra til at flere bruker kollektivtransport i fylket vårt, særlig blant barn og unge, sier Trond Johansen, gruppeleder i KrF. Han er leder for Hovedutvalg for samferdsel. - Rentekompensasjonsmidlene gjør at vi kan jobbe med å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene og gjøre det enklere og tryggere for trafikantene i fylket, fortsetter Trond Johansen. Flere detaljer om hvordan midlene vil bli fordelt internt på hver sektor vil komme på Fylkestingets møte 4. desember 2013. Flertallspartiene i fylket ser at signalene fra Solberg-regjeringen er at statsbudsjettet følger opp med en tilsvarende satsing på kunnskap og samferdsel. Midler til regionalutvikling ser ut til å undergå en endring i regjeringens foreslåtte statsbudsjett og dette følges nøye av flertallspartiene. - Vi er oppmerksom på at regionene våre kan oppleve forandringer som følge av statsbudsjettet og vi ser på muligheter for å få til en smidig overgang, sier Tom Erik Hauger (FrP) - leder av Hovedutvalg for regionalutvikling og kultur. - Forøvrig støtter vi i FrP regjeringens satsing på utdanning og samferdsel, men vi er opptatt av å ivareta ta det ansvaret for kultur og regionalutvikling vi har i Buskerud, understreker Hauger. Flertallspartiene er svært fornøyd med dagens budsjettfremlegg. - Vi gikk til valg på kvalitet i skolen og bedre samferdsel samt å fornye fylkeskommunen. Det valgløftet leverer vi på i dag, avslutter Skogrand (H). Venstre og Senterpartiet Venstre og SP vil bevilge 35 millioner kroner ekstra til kollektivtrafikken i fylkesbudsjett for 2014 og handlingsprogram for 2014-2017. De er langt fra fornøyd med det flertallspartiene har lagt fram. - Nå må vi komme over fra prat til handling når det gjelder satsing på kollektivtrafikken. Det er nedslående å se at de andre partiene i fylkestinget ikke har vilje til å følge de mange lovnadene om å modernisere kollektivtrafikken, sier Runolv Stegane fra Venstre. Forslaget om å bevilge 35 millioner kroner ekstra fikk bare stemme til SP og Venstre da fylkesutvalget onsdag behandlet budsjettet for 2014, men H, Frp og KrF stemte for en økning på 20 millioner kroner. I forslaget skisserer de to partiene hva som kan oppnås for 35 millioner kroner ekstra pr. år: • Bedre rutetilbud i Røyken, Hurum og Buskerudbyen fra august 2014. • Overgang til bestillingstransport i stedet for ordinære rutetilbud der det er mest hensiktsmessig. • Bedre informasjon om kollektivtilbud både på viktige holdeplasser og via smarttelefoner og internett. • Økt tilskudd for å redusere behovet for å øke takstene. • Betaling av bussbillett med mobiltelefon. • En rekke utrednings- og planleggingsoppgaver kan starte opp. • Nytt pris- og sonesystem i Buskerud. Lengre reiser blir billigere. Kan iverksettes i august 2014 med helårsvirkning fra 2015. • Starte arbeidet med etablering av kommisjonærnett som kan håndtere forhåndsbetaling. • Utvidet rutetilbud i Ringeriksregionen (fra 2016) samt rom for ytterligere satsing ellers i fylket allerede fra 2014. Behov for satsing vil være avhengig av anbefalinger når tiltak er utredet. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|