![]() |
|
|
Svært skuffet over ny nasjonal transportplan Av Redaksjonen, 05.04.17 - Jeg er svært skuffet over regjeringens manglende satsing spesielt i Drammensregionen og på Ringerike, sier fylkesordfører Roger Ryberg.
Onsdag klokka 12 presenterer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ny Nasjonal transportplan 2018 - 2029. Nasjonal transportplan (NTP) representerer regjeringens transportpolitikk.
- Jeg er svært skuffet over regjeringens forslag, og det er dårlig nytt for spesielt Drammensregionen og Ringerike, sier fylkesordfører i Buskerud, Roger Ryberg (AP). Regjeringen foreslår å utsette oppstart av Ringerikesbanen (ny dobbeltsporet jernbane) og ny E 16. Ringeriksbanen vil korte ned reisetiden mellom Hønefoss og hovedstaden. Samtidig kuttes reisetiden med Bergensbanen med en time. - Prosjektet er av stor nasjonal og regional betydning, og vi forventet at framdriftsplanen med byggestart i 2019 og ferdigstillelse i 2024 skulle holdes. Nå blir dette forskjøvet flere år, og det er alvorlig, fortsetter Ryberg. - Når det gjelder Buskerudbyen så imøtekommer ikke NTP forventningene. To tog i timen Mjøndalen - Hokksund er ikke omtalt, sier han. - Kravet til fullfinansiering av Strømsåstunnelen og Holmenbrua i Drammen er heller ikke innfridd. Det betyr en ny lokalpolitisk behandling av Buskerudbypakke 2, slik det ble lagt opp til i første runde. Fylkesordfører Ryberg er fornøyd med at det kommer et nytt tunnelløp under Oslofjorden. - Men, den kommer for sent. Anleggsstart blir tidligst i 2024, sier Ryberg. Fylkesordføreren sendte før jul i fjor et brev til statsråd Ketil Solvik Olsen (FrP) der han ba om fortgang. - Det er svært viktig med en rask realisering av prosjektet. Eksisterende tunnel har svært dårlig regularitet og har vært stengt ca. 300 ganger i året, sier fylkesordføreren. - Det medfører en vanskelig situasjon for næringslivet og trafikantene for øvrig, sier Ryberg. Riksvei 23 Linnes – E18 er forutsatt påbegynt i siste seksårsperiode. - Strekningen mellom Dagslett i Røyken og Linnes i Lier er allerede under utbygging, og det har hele tiden vært forutsatt at strekningen fram til E18 skulle bygges ut i sammenheng, sier han. - Dette forslaget legger opp til at strekingen fram til E 18 ikke blir fullført før om 12 - 15, år, sier Ryberg. Riksvei 23 er en viktig forbindelse mellom Oslo, Hurumhalvøya og Drammen. Når det gjelder riksvei 35 Hokksund – Åmot, så står det ingen ting om strekningen i forslaget fra regjeringen. - Vi krever at strekningen må bygges ut med hensyn til framkommelighet, trafikksikkerhet, klima og miljø, avslutter Roger Ryberg. Stortinget skal behandle regjerings forslag til NTP i løpet av våren. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|