![]() |
|
|
Flere klager på politiet i Søndre Buskerud Av Redaksjonen, 24.06.11 Søndre Buskerud politidistrikt mottok i 2010 47 klager. Dette er en økning på 13 saker fra 2009. I kun én sak ble vurderingen av klagen at det var grunnlag for kritikk. I 9 saker ble det vurdert at hendelsen var uheldig, men at det ikke var grunnlag for kritikk, heter det i en pressemelding fra Christine Fossen. ![]() Politimester Christine Fossen mottok i fjor flere klager enn tidligere på politiets opptreden, men dette er saker av mindre alvorlig grad som ikke behandles av spesialenheten. Kun i én sak ble kritikken tatt til følge. I 28 av klagesakene var det ikke grunnlag for kritikk, og syv av sakene ble avvist. To saker ble overført en annen instans for behandling. - Vi trenger tilbakemelding fra innbyggerne for å bli bedre, og klagene forteller oss hvordan vi blir oppfattet i kontakt med andre. I Drammen la vi i fjor til rette for at det skulle bli enklere å innlevere en klage på politiet. Målet var å gjøre klagemulighetene tydeligere og enklere, og å gi assistanse i utforming av klagen. Vi ser at mange av klagene har kommet inn etter at ordningen ble gjort kjent, sier politimester Christine Fossen. Den ene saken i Søndre Buskerud politidistrikt som ga grunnlag for kritikk omhandlet politiets service overfor en kvinne som hadde opplevd å bli frastjålet eiendeler fra en bod. En politipatrulje var i kvinnens bolig for å kartlegge hendelsesforløpet da de fikk et hasteoppdrag de måtte prioritere. Patruljen fikk ikke hjulpet kvinnen med å anmelde forholdet. Kvinnen følte også at hun ikke ble møtt på en god måte da hun oppsøkte politiet dagen etter tyveriet. Klagene på politiets arbeid går blant annet på adferd, saksbehandling og service, og må ikke forveksles med anmeldelser av politiet som blir behandlet av Spesialenheten. Klagene blir behandlet av politidistriktet, og klager kan be om en ny vurdering av Politidirektoratet hvis de ikke er fornøyd med avgjørelsen. I fjor ble én sak vurdert av Politidirektoratet fra Søndre Buskerud politidistrikt, men utfallet var at det ikke var grunnlag for kritikk. – Det er alvorlig når vi gjør noe kritikkverdig. Vi ser heldigvis at det er en liten prosentdel av sakene som gir grunnlag for kritikk. I en del tilfeller ser vi også at vi har handlet uheldig. Mange av disse sakene blir brukt i opplæring av våre mannskaper for at vi skal bli bedre. Derfor er tilbakemeldingene så viktige, sier Fossen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|