![]() |
|
|
To omkom i trafikkulykker i Buskerud Av Roy Hansen, 01.01.16 I den første ulykken omkom føreren av en personbil da den kjørte inn i fjellveggen på E 16 ved Nes tunnel i Hole. Den andre dødsulykken skjedde i Varlobakken i Øvre Eiker. Her frontkolliderte en personbil med en lastebil. Også i denne ulykken døde føreren av personbilen.
Til sammen åtte mennesker mistet livet på veiene i Buskerud i 2015. Dette er en reduksjon på 10 i forhold til året før. Den foreløpige ulykkesoversikten for desember viser at det har skjedd 24 ulykker med til sammen 40 skadde.
Til sammen er det registret 218 ulykker med 414 skadde i 2015, men dette er foreløpige tall for antall ulykker og skadde. I desember måned i fjor ble det registrert 24 ulykker med 41 skadde og en drept. Dette året skjedde det 317 ulykker med 579 skadde og 18 drepte. 125 drept i trafikken i 2015 125 personer mistet livet på norske veier i 2015. Det er 22 færre enn i 2014, og det laveste tallet siden 1950. –Vi har ikke råd til å miste én eneste én, la 2016 bli et enda bedre år på veiene, sier Veidirektør, Terje Moe Gustavsen. Dette kommer frem i Statens Vegvesens foreløpige ulykkestall. De endelige ulykkestallene er først klare fra SSB i mai. – Det er folket som gjør veiene trygge ved å ta trafikksikre valg i sin hverdag. Så er vi en rekke aktører som jobber sammen, med nullvisjonen som fellesnevner. Dette er dugnad, og vi har ikke tid til pauser. Vi må være forberedt på at utviklingen også kan snu, sier Gustavsen. Lavere fart er avgjørende Tre av fire som mistet livet på veiene i 2015, var menn. Én av fire var i alderen 18-24 år. Kurven er den samme som tidligere, med flere ulykker i sommermånedene enn ellers i året. - Lavere fart er avgjørende for at vi skal nå målene vi har satt oss. Om vi lykkes med å få enda flere til å holde fartsgrensen og kjøre etter forholdene, har vi enormt mye å hente. Her må hver og en som ferdes på veien ta sin del av ansvaret, sier Gustavsen. Veibygging, skilting, varsling, snørydding, kampanjer, utdeling av reflekser, opplæring i skolen og kontroller, er noen av tiltakene som skal legge til rette for en mer trafikksikker hverdag. Sektoransvaret ligger hos Statens vegvesen, men det er en lang rekke aktører som bidrar, med ulike roller og virkemidler. - Vi skal samme vei, og vi skal komme trygt fram sammen. Det tverrfaglige samarbeidet er helt avgjørende for å lykkes. Vi utfyller og utfordrer hverandre hver eneste dag, og har ulike møtepunkt med trafikantene slik at budskapene kommer mange ganger og fra mange kanter, sier Gustavsen. Kjør bil når du kjører bil De enkleste og mest effektive tiltakene for økt trafikksikkerhet, er det trafikantene som rår over. - Å få førerkort er en enorm tillitserklæring, og de aller fleste forvalter den tilliten på en god måte. Men vi må ville. På veien har du også ansvar for de du reiser sammen med. Jeg vil takke alle de som har festet bilbeltet, holdt fartsgrensene, kjørt etter forholdene, stoppet for å sove og brukt refleks. Vi er mange, la 2016 bli året der vi virkelig viser kraften i de enkle tiltakene, sier Gustavsen. Utforkjøringer og møteulykker var de mest vanlige ulykkesformene i 2015. Distraksjon seiler opp som en av de største utfordringene innen trafikksikkerheten. Både barn i baksetet, dagdrømmer og bekymringer, GPS-utstyr, smarttelefoner og pratsomme passasjerer, kan ta oppmerksomheten vekk fra kjøringen. - Kjør bil når du kjører bil, da er det ikke rom for andre ting. Endringer i trafikkbildet kan skje svært raskt, da må du være til stede i øyeblikket, sier Gustavsen. La 2016 bli et godt år på veien 125 liv gikk tapt i trafikken i 2015. På årets første dag, ber veidirektøren hver og en om å bidra til at 2016 blir et godt år på veiene våre. - Det er meningsløst å miste livet i trafikken. Vi har ikke råd til å miste en eneste en. Derfor kan vi ikke slappe av nå, og se tilbake på en positiv utvikling. Vi må videre. Jobbe enda smartere, enda mer målretta, finne enda bedre tiltak for å øke trafikksikkerheten. Marginene er så små, og vi har ingen garantier. Hver og en av oss må bidra, sier Gustavsen. « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|