![]() |
|
|
Det var da «Woldsomt» Wold 15.05.17 Morten Wold har vanskelig for å bortforklare den manglende satsingen på vei og bane i Buskerud i det framlagte forslaget til Nasjonal Transportplan.
Faktum er følgende:
- Regjeringen har på tross av egne uttalelser om at byggestart i 2019 utsatt oppstarten av Ringeriksbanen og E 16 til 2021/2022. Det betyr utsettelse og ny usikkerhet. - Regjeringen har IKKE nevnt to tog i timen til Hokksund og Kongsberg. Kommunedelplanen som BaneNor arbeider med om dobbeltspor Gulskogen-Hokksund skulle kommet i vinter, den er ennå ikke kommet. Det betyr utsettelse og usikkerhet. - Buskerudbyen må gjennom bompenger finansiere 50 prosent av rehabilitering av Strømsåstunnelen og Holmen brua. Dette er vanlig oppgradering på riksveinettet som burde vært dekket gjennom bevilgninger over statsbudsjettet og ikke IKKE veltet over på bilistene i Drammensområdet. FrP er tydeligvis blitt mer og mer glad i bompengefinansiering også til alminnelig vedlikehold. - Rv. 35 Hokksund - Åmot er ikke omtalt i det framlagte forslaget. Det betyr at Statens Vegvesen etter vanlig praksis stanser videre planlegging av strekningen. Så enkelt er det. Regjeringen har fjernet all usikkerhet knyttet til denne strekningen, det blir IKKE ny vei. Dette betyr at vi må leve med dagens vei Hokksund-Åmot i hvert fall en generasjon. Da må vi som har jobbet for ny Rv. 35 tenke nytt. Vi må løsrive avkjøringen til Fv. 287 mot Sigdal og trafikksituasjonen i Åmot sentrum fra de nå parkerte planene om ny trase Rv. 35, og vi må også se på tiltak på eksisterende vei fra Langerud bakken til Knivedalen for å gjøre den strekningen mer trafikksikker. I tillegg må vi fokusere på, og jobbe for de mulighetene som Randsfjordbanen har for å bidra til personbefordring mellom Hønefoss-Hokksund. Klarer vi å få til en god frekvens på toget på strekningen Vikersund - Hokksund vil toget kunne bli et viktig og framtidsrettet transportmiddel også for innbyggerne i Midt Buskerud, og ikke minst redusere trafikken på Rv. 35. Til slutt vil jeg bare minne Wold om at Buskerud Fylke i sitt høringssvar til transportkomiteen har understreket viktigheten av: 1. Byggestart i 2019 for Ringeriksbanen/E 16, Buskerud er villig til å forskuttere 3,2 mrd. for å hjelpe regjeringen. 2. Det prioriteres 2 togavganger pr. time Drammen - Hokksund, deretter til Kongsberg. 3. Holmen brua og Strømsåstunnelen finansieres 100 prosent med statlige midler. 4. Andre prioriterte veiprosjekter i fylket: - Rv. 23 Dagslett - Linnes, Linnes - E 18 og ny Oslofjordtunnel. - Rv.-35 Hokksund-Åmot Morten Wold skriver at det er et mål å få til flertallsmerknader i innstillingen til NTP på Rv. 35, to tog i timen til Hokksund - Kongsberg og at det blir byggestart på Ringeriksbanen i 2021. Det er flott og det skal Senterpartiet bidra til, men har ikke Høyre og FrP vært i regjering i snart 4 år? Jeg lurer på en ting, har Stortingsrepresentantene som representerer regjeringspartiene fra Buskerud sovet i timen i arbeidet med Nasjonal transportplan? Olav Skinnes Fylkesvaraordfører SP « Tilbake |
![]() |
MENINGSMÅLING ![]()
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|